Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1386087
Lucif3r skrev: fre 19 jun 2020, 07:36 Det sitter en ventil under tryckvakten(alá däckventil), så den går att byta utan att tömma systemet.
Tack, ska kolla på den.
Det skulle ju kunna vara dåligt med köldmedia också, bilen är ju faktiskt 21 år. Det märkliga är bara att AC:n kyler hur fint som helst.
Men kompressorn slår av och på hysteriskt ofta. Och det är varvtalsberoende.
Vid 1500 rpm så hör man klicket från AC:n ungefär var fjärde sekund, vid 2500 rpm ungefär varannan sekund! :-o Kopplingen kommer inte att bli långlivad..
Så det känns som om det har något med trycket ut från kompressorn att göra.. Och det kan ju inte gärna vara kompressorn som är sliten eftersom problemet blir värre vid högre motorvarv då kompressorn ger både mer tryck och volym
#1387755
Buntband på kompressorhjulet, ny tryckvakt och rätt mängd fulgas. Nu kyler AC:n som den ska.

Byta tryckvakt var inga problem. Sitter en ventil under som stänger till när tryckvakten tas bort. Se bara till att spraya på rejält med rostlösare i flera omgångar innan du försöker skruva loss den. Börja ett dygn innan bytet, så släpper den nog utan att skada röret.
#1387837
MarcusJ skrev: mån 29 jun 2020, 12:36 ..Byta tryckvakt var inga problem. Sitter en ventil under som stänger till när tryckvakten tas bort. ..
Visst pratar vi om lågtrycksvakten som sitter intill torpedväggen? (nu pratar jag V70 mk 1)
För det är väl högtrycksvakten som sitter vid högra strålkastaren?

Jag har varit till en verkstad idag, fått systemet tömt, täthetsprovat och fyllt, nu med spårvätska.
600 g kylmedia fanns kvar av ursprungliga 750g (inte så illa efter 21 år utan påfyllning), vad som var värre var att den datoriserade testapparaten meddelade att den tömde ut 0 g olja!! Brukar vara runt 10g enligt meken.. Har Volvo glömt att fylla olja när bilen byggdes eller har den gömt sig någonstans? Sen larmade testapparaten för att det finns en läcka så nu åker jag med spårvätska en vecka och sen blir det inspektion med UV-ljus. Kyla har jag äntligen, bilen blir som ett kylskåp! Men kompressorn slår fortfarande av och på i korta intervaller. Inser att när jag tomgångskör med huven öppen så går kompressorn 6 sekunder och vilar i 4. Även då jag gasar på till 2000 varv. Men ute på landsvägen blir intervallerna kortare och kortare efter något 10-tal minuters åkning. Misstänker att lågtrycksvakten flyttar omslagspunkten när den värms upp där den sitter nästan mitt ovanför grenröret..
Ska prova att vira in den i isolering så att den kyls av röret med köldmedia som den sitter på. Vad skulle kunna gå fel? :-D
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1387858
Erik Å skrev: mån 29 jun 2020, 21:03Visst pratar vi om lågtrycksvakten som sitter intill torpedväggen? (nu pratar jag V70 mk 1)
För det är väl högtrycksvakten som sitter vid högra strålkastaren?
Nej, jag bytte tryckvakten på högtryckssidan.
#1387859
Erik Å skrev: mån 29 jun 2020, 21:03Men kompressorn slår fortfarande av och på i korta intervaller. Inser att när jag tomgångskör med huven öppen så går kompressorn 6 sekunder och vilar i 4. Även då jag gasar på till 2000 varv. Men ute på landsvägen blir intervallerna kortare och kortare efter något 10-tal minuters åkning. Misstänker att lågtrycksvakten flyttar omslagspunkten när den värms upp där den sitter nästan mitt ovanför grenröret..
Ska prova att vira in den i isolering så att den kyls av röret med köldmedia som den sitter på. Vad skulle kunna gå fel? :-D
Det är ju normalt att kompressorn slår till och från i cykler. Ju kallare du har i kupén desto mindre behöver kompressorn gå för att hålla temperaturnivån.
Men om kompressorn cyklar av/på hela tiden när temperaturvreden står på kallaste läget är det nog inte toppenbra.
#1387863
MarcusJ skrev: mån 29 jun 2020, 22:36 Det är ju normalt att kompressorn slår till och från i cykler.
Njae, när cyklerna börja bli nedåt 3-4 sekunder måste något vara fel? Spelar ingen roll om jag drar på max kyla eller ändrar fläktvarvtal, de blir lika korta ändå. Och nu vet jag ju att gasmängden är rätt.
Men när jag står still med öppen huv så verkar cyklerna hålla sig runt rimliga 10 sekunder. Möjligen så har man valt såpass kort cykeltid (10 s alltså) för att inte temperaturpulsationer ska bli märkbara
Ska se om jag kan koppla in ett universalinstrument på tryckvakterna och kolla om de slår om under drift.. Har jag förstått det rätt så ska de inte slå av och på under någorlunda normala driftsfall..
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]