Amanite skrev: ↑fre 15 maj 2020, 23:13
Jaja men min kyler när den väl är igång så det är ingen fara. Drt enda jag funderade på var om de korta intervallerna är normala eftersom det ju som sagt bör bli ett jäkla slitage på kopplingen.
Svaret är ja.
Både på frågan, och påståendet.
Men, det brukar gå 25.000mil eller 12-13år innan det blir ett problem öht, så det är designat för det.
Skimsar man om, så går den igen.
Även ful-shimsningarna med plåtbleck eller bundband fungerar faktiskt. Det är ju bara gapet som ska minskas. Utifrån eller inifrån spelar ju ingen praktisk roll.
Att stänga av AC för att minska slitaget när den inte behövs som många gör, är direkt kontraproduktivt. AC håller bäst om den får sköta sig själv. Låt den alltid bara på. Året runt.
Men det är lite omdesignat numera.
Många har ingen koppling alls (som våran Rav4 från 2013) och andra har en koppling, men sedan styrs det hela av ventiler istället.
Men, det finns gamla hederliga kvar än i dag.
Dessa är egentligen att föredra. Lätt att serva en koppling, mot ventiler, eller skuren pump som det blir utan koppling om systemet läcker ut.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.