Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1380514
0.30 - 0.50 MM är bra . Strulet börjar ofta när det närmar sig 0.80- 1.0 mm. Vid varmt väder.
Mindre avstånd kan ge ett lite mjukare tillslag än uppåt 1mm. Tror det var nån som fråga efter avståndet nånstans här.
#1380515
gubbstrutt skrev: mån 18 maj 2020, 17:43 ..Vid varmt väder.
Mjae, när det blivit varmt i motorrummet skulle jag vilja säga ;-) Efter kallstart så funkar AC:n men inte när man åkt en bit.
Då orkar solenoiden inte längre dra ihop kopplingen, tror det hänger ihop med att lindningsresistansen ökar med temperaturen så att ström och därigenom magnetfält minskar.
#1380530
Javisst men varmt väder gör så det blir varmare under huven samt att AC går mera då. Det börjar strula mycket fortare när det är + 30 ute än om det bara är + 15.
Det här har jag märkt av när magnet kopplingens avstånd börjar bli för stort. Sen lägger det av bara efter en liten bit.
#1380546
Amanite skrev: Annars borde kanske ett trycktest av kylmediumet hos en verkstad vara på sin plats?
Mängden köldmedia kan inte mätas i tryck.
Det måste pumpas ur och vägas.

Tänk dig en gasolflaska. Den har samma tryck från nyfylld till nästan tom. Trycket tvärsjunker när det är tomt. Det är bara för att gasolen är i flytande form under tryck, och ovanför aktuella vätskenivån i behållaren är den gas. Trycket är bara det trycket det skapar självt för att hålla sig i vätskeform. Först när vätskan är slut, finns inte nog med gasol för att hålla trycket, så allt övergår i gasform, och då sjunker det lika fort som luft i en kompressortank.

Gasol och kylmediat har samma egenskaper.
Faktum är att fulfyllningsmedlen som finns är i princip gasol.

Det förefaller vara på upphällningen för dig, MEN det kan också vara någon ventil, mm.

Så få den inte ful-fylld av någon "klåpare", för att överfullt är direkt skadligt, OCH skulle faktiskt kunna ge samma egenskaper som du har nu. Den kan alltså vara överfylld också.

Återigen, prova i sommar som sagt.
#1380548
Erik Å. magnet kopplingen är ju som två mettall ytor yttre delen den som slår av eller till mot remskivan.
Slirar tror jag inte det gör utan det är magnetfältet som inte är starkt nog att dra in yttre skivan av bla den anledningen du nämnde.
Och för stort avstånd. Jag testade en gång när jag såg att skivan inte ville åka in riktigt det fattades en liten bit. Jag satte start kablar från en annan bil då slog den till. Det var när det var i gränstrakterna till 1mm avstånd. Lär ju även bli spänningsfall i en gammal möggi lindning. Sedan finns det en livsfarlig metod med kvastskaft o peta till med på skivan rekomenderas inte till vem som helst. Mig typ :-)
#1380550
MickeM skrev:Så få den inte ful-fylld av någon "klåpare", för att överfullt är direkt skadligt, OCH skulle faktiskt kunna ge samma egenskaper som du har nu. Den kan alltså vara överfylld också.
Håller med sånt brukar jag överlåta till en riktig AC gubbe o då menar jag inte de mindre typ däckverkstäder som hålls med sånt däro kladdar så här års
#1380553
gubbstrutt skrev: mån 18 maj 2020, 19:55 Sedan finns det en livsfarlig metod med kvastskaft o peta till med på skivan rekomenderas inte till vem som helst. Mig typ :-)
Kvastmetoden är bara till för att verifiera att det verkligen är kopplingen som strular.
Själv kör jag med fulfix-ståltråds-shimsning á la youtube sen två år tillbaka, det fungerar perfekt. Trångt som tusan att få dit bara..
Första (riktiga) shimsningen gjorde en AC-verkstad men de ansåg att man inte kunde shimsa två gånger utan ville byta koppling för tusentals kronor så nu kör jag med ståltråd tills kopplingen är helt slut :-D
#1380556
Ja den metoden funkar ju med. När jag skulle göra det vart det för litet avstånd. Sen gillar jag inte tanken på att bitar av ståltråden kan lossna o fara iväg nånstans.
Finns det inga shims kvar o ta bort vet jag de som tagit av lite på röret det med splinsen i som sitter fast på yttre skivan. Skruven och utgående axel på kompressorn borde då bli lite för lång men det går kanske att lösa. Har inte testat metoden själv.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
#1380594
MickeM skrev: mån 18 maj 2020, 19:48
Amanite skrev: Annars borde kanske ett trycktest av kylmediumet hos en verkstad vara på sin plats?
Mängden köldmedia kan inte mätas i tryck.
Det måste pumpas ur och vägas.

Tänk dig en gasolflaska. Den har samma tryck från nyfylld till nästan tom. Trycket tvärsjunker när det är tomt. Det är bara för att gasolen är i flytande form under tryck, och ovanför aktuella vätskenivån i behållaren är den gas. Trycket är bara det trycket det skapar självt för att hålla sig i vätskeform. Först när vätskan är slut, finns inte nog med gasol för att hålla trycket, så allt övergår i gasform, och då sjunker det lika fort som luft i en kompressortank.

Gasol och kylmediat har samma egenskaper.
Faktum är att fulfyllningsmedlen som finns är i princip gasol.

Det förefaller vara på upphällningen för dig, MEN det kan också vara någon ventil, mm.

Så få den inte ful-fylld av någon "klåpare", för att överfullt är direkt skadligt, OCH skulle faktiskt kunna ge samma egenskaper som du har nu. Den kan alltså vara överfylld också.

Återigen, prova i sommar som sagt.
Tack för tydlighet och klargörande. Har sökt detta tidigare men ingen (inte ens på två ac-firmor har kunnat förklara funktionen på detta sätt). Jag väntar tills det blir varmare och ska sedan kolla hur acn uppför sig. Och om den inte fungerar då så får du komma och fixa den :D

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]