Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1306761
Har kollat att den inte läcker och fyllt på med ny gas. Men Kompressorn slår av och på hela tiden.

Vi pratar intervaller på cirka 3 sekunder.

Jag misstänker att den behöver shimsas och att kopplingen inte får grepp. Det ser ut som att gapet ser väldigt stort ut om jag tittar med ögonmåttet.

Är det någon som vet hur stort spelet ska vara mellan kopplingen och hjulet? Tänkte kolla med ett bladmått senare ikväll.
#1306765
Om spelet är för stort slutar den slå till efter en stund. Oftast vid värme och varm motor.
Spelet påverkar alltså inte intervallerna.
Spelet ska väl vara runt 0.5 tror jag, och problemen börjar vid +1mm.
Men då slutar den gå, som sagt.

Går 3sek och står 3sek?
Om gåtiden vore 3sek och ståtiden avsevärt längre låter det ganska normalt i denna årstid när ac inte behöver jobba så hårt, om alls.


Men med sådan ryckig intervall.
Har du fyllt för mycket?
#1308300
Alexas skrev: lör 30 mar 2019, 13:41 Har hunnit testa lite mer i vårvärmen nu.

När jag precis slår på bilen så kommer det ut kall och go luft. Men efter cirka 5-10 min så blir det bara ljummet.
Och kompressorn slutar samtidigt att slå av/ till, trots att du har på max kyla?

DET, skulle (i så fall) absolut kunna vara spelet i magnetkopplingen.
Och/eller mängden köldmedia.
För spelet påverkar som sagt inte intervallerna som den jobbar.

Intervallerna beror på:
utetemperaturen,
hur hårt ac måste jobba
och till viss del om mängden köldmedia är korrekt.

Men man måste veta alla ovan faktorer, för att kunna dra bra slutsatser om intervallerna är normalt eller ej.

Normalt kan man säga:
Kyler ac bra under en riktigt varm dag, trots en stunds billkö, finns ingen anledning att röra den ö.h.t.

Så här års, är det svårt att avgöra en ac's status.
Bara konstatera om den är stendöd eller ej.
#1308323
MickeM skrev:
Alexas skrev: lör 30 mar 2019, 13:41 Har hunnit testa lite mer i vårvärmen nu.

När jag precis slår på bilen så kommer det ut kall och go luft. Men efter cirka 5-10 min så blir det bara ljummet.
Och kompressorn slutar samtidigt att slå av/ till, trots att du har på max kyla?

DET, skulle (i så fall) absolut kunna vara spelet i magnetkopplingen.
Och/eller mängden köldmedia.
För spelet påverkar som sagt inte intervallerna som den jobbar.

Intervallerna beror på:
utetemperaturen,
hur hårt ac måste jobba
och till viss del om mängden köldmedia är korrekt.

Men man måste veta alla ovan faktorer, för att kunna dra bra slutsatser om intervallerna är normalt eller ej.

Normalt kan man säga:
Kyler ac bra under en riktigt varm dag, trots en stunds billkö, finns ingen anledning att röra den ö.h.t.

Så här års, är det svårt att avgöra en ac's status.
Bara konstatera om den är stendöd eller ej.
Alright. Jag har inte kunnat mäta spelet exakt men jag tog ett bankkort och stoppade i och det gick emellan utan problem. Vad jag kan se på nätet så är ISO standarden 0,76 mm för bankkort. Jag ska prova med att ta bort en bricka när jag ska byta till sommardäck bästa vecka. Hjälper inte det får jag be firma felsöka.
#1379779
Lånar tråden då jag har samma problem med min S40. Vid tomgång och kall till medelvarm motor slår kompressorn på i 7 sek sedan av i 3 sek om man ställer in acn på max kalluft i kupen.. Dessa intervaller är ganska exakta om och sker om igen. Det är alltså troligen ingen tempgivare i kupen som ger signalen utan något annat som styr av och påslaget.
Kag rtcker själv intervallerna verkar sjukt korta och det måste ju bli ett onaturligt slittage på kopplingen. Eller vad säger ni?
#1379818
Skulle vara kul om någon fann lösningen. Min har hållt på så senaste åren. Hade den inne hos ac firma chimsa och de mätte trycket mm och sa den kyler som den ska kör tills det rasar....
Det är ju inte ett dugg irriterande när man hör klicket när kompressorn slår av och på hela tiden :mad: .
Står jag på tomgång så lugnar den sig men så fort man kommer upp säg över 1500 rpm så slår den av på med ca 3 sec mellanrum..
#1379854
Ja jag körde med ac på idag (har tidigare haft problem med att den dog efter ett tag så cjimsade nyss om) och den höll konstant i de 40 min jag körde. Dock var det ju en utetemp på endast 12 grader så var ju inget riktigt test direkt.
Dock slår ju kompressorn på och av i de intervallerna jag tidigsre skrev.
Kan ju fan inte vara normalt, blir ju ett jäkla slitage på kopplingen :-o
#1380004
Ac-kompressorn slår av och till. Helt normalt!
Så är det bara. Annars kan systemet frysa.
Det är ingen annan reglering på dom här.
Styrs av tryck och förångartemperaturen.

Och, återigen, intervallerna säger mycket lite om AC'n är ok eller ej. Det styrs av så många parametrar.

Slutar den fungera efter en stund och ac pumpen bara står stilla, så är det till allra största sannolikhet för stort spel i kopplingen.
Detta speciellt i varmare väder, och också en stunds stillestånd i bilkö. Är spelet mycket för stort kam den stanna även under färd.

Slutar AC kyla, är steg1 att kolla om kompressorn står, eller ej.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]