Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
#1306289
Jag har något litet oljud vid kamremmen på vår nya S70 -00. Det låter som gnissel. Gissar på att det är någon av rullarna. Kamrem och vattenpump byttes för 6 månader sedan men det står inget om några av de andra rullarna/spännaren.

Hur kan jag lokalisera exakt vilken del det är som gnisslar/låter? Eller ska jag bara köra på och byta de direkt för att undvika ras?

Ljudet hörs inte i kupén. Bara om jag står precis vid kamremmen eller lyssnar under bilen vid framhjulet på den sidan.
av Alexas
#1306290
Eller kan det vara generatorremmen kanske?

Ja, hur som haver, jag behöver lokalisera det. Det låter inte jättemycket men det låter tillräckligt för att jag ska störa mig 😂
av Truckdoktor
#1306300
Ta bort aggregatrem först och lyssna om ljudet försvinner, innan du ger dig på kamrem igen. Så vet du vilken av remmarna orsakar oljud.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av MickeM
#1306572
Truckdoktor skrev: tor 21 mar 2019, 08:38 Ta bort aggregatrem först och lyssna om ljudet försvinner, innan du ger dig på kamrem igen. Så vet du vilken av remmarna orsakar oljud.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Hållet med om detta, och när multiremmen är av testar du också om frihjulet i generatorns remskiva fungerar. Det blir ofta stumt, och då blir det ljudfenomen. Oftast skallrande ljud förvisso.
Naturligtvis ska du snurra på alla hjulen remmen driver och lyssna också.
Användarvisningsbild
av taxi
#1307490
Frihjul..? Generator? Snälla berätta mer, jag ska byta kamrem och multirem till helgen och passar gärna på att kontrollera generatorn om jag kan.
av SubMarine
#1307493
Tar du tag i generatorremskivan och vrider den och sedan "stannar den" (d.v.s. i en sammanhängande rörelse utan att släppa remskivan) så kommer generatorn snurra en bit till fast remskivan står still så att säga. Observera att den bara ska göra detta i en av rotationsriktningarna.
av Andreas7777
#1308348
När jag böt kamremmen på min bil i somras så fick jag inte tillbaks plastkåpan som täcker kamremmen ordentligt.
Då låg något hjul eller rem (kommer inte ihåg exakt vad) emot och skavde med ett gnisslande ljud som följd.

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]

Köpråd V60 etanol

Det är väl Powershift-låda i dessa[…]

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]