Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1306119
Vad räknas egentligen som långmilare på dessa motorerna?

Om vi pratar om B5252 eller B5244s/s2 ?

Låt oss säga att de är servade precis enligt intervall under hela livstiden, att slitagedelar är utbytta i takt med att de gått sönder osv.

Helt enkelt en väl omhändertagen bil som maskinellt tagits om hand precis som den skulle ha gjorts enligt Volvos instruktioner.

Är 30 tusen mil en långmilare? Eller är 40 000 en långmilare? Och hur långt kan de förväntas rulla?

Eller ska man bara betrakta ordet långmilare som ett helt subjektivt förhållningssätt?
#1306126
Subjektivt skulle jag säga. Det är så många faktorer som spelar in. Inte minst vad det är för sorts mil som körts. Landsvägspendling eller stadstrafik.

Sen är det ofta något annat än slitage på motorn som dödar bilarna ändå. Elfel, rost på fel ställe, andra mekaniska skador. Att motorn håller 50' mil är inte ovanligt.
#1306166
Som sagt är det väldigt subjektivt. Själv räknar jag 40k+ som långmilare. Men långmilare betyder nödvändigtvis inte någonting negativt, sköter man dom går dom långt, riktigt långt.
Visst blir det slitage med milen, man bör väl undvika att råtrimma en 40k+ milare utan att öppna den, men för normalt bruk finns det inte mycket att oroa sig för.
#1306205
Själva ordet långmilare är ju väldigt subjektivt. Vissa tycker ju att 15.000 mil är en långmilare medan andra tycker 25.000 mil etc. Skötseln av bilen är ju helt avgörande för hur långt den kommer gå. Att byta olja och filter enligt intervall eller kanske till och med lite oftare är ju en bra försäkring för att slippa de dyraste problemen, samt att se över vevhusventilationen lite då och då. Min V70 slår strax över till 43000 mil, funkar klockrent. Orginalkoppling med :)

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]