herregud vad du pratar dynga,,,du måste ju känna dig själva alldeles för väl om du säger dig känna till hur det funkar!om service killarna skulle skita i å byta nåt som ingår i intervallen så skulle dom åka ut med huvudet före,,,vet inte var du har jobbat men det kanske va raymond´s bilverkstad eller nåt,dom flesta ställen kontrolleras av sbp
det finns tyvärr ingen intervall för a-låde olje byte,skitsnack att ingen byter bromsVÄTSKA,intervallen för soppafilter är runt 180000 om ja inte e helt ute å snurrar på en 900 iaf,, rekommendera gärna lite fler folk att byta kamrem å så,, det blir alltid kul när bilen kommer bärgad sen
el-anders skrev:Sista gången jag jobbade som bilelektriker och gjorde servicar var 1997.
Jag måste säga att om du inte går till en kille som du vet är noga, så lämna aldrig in bilen!
Tyvärr måste du ha en stämpel. Men dokumentera själv vad du har gjort ta bilder av jobbet istället, jag personligen skulle lita mer på det än en stämpel.
Vad är viktigt? Olje byte + filter! Tändstift när det är dags! Kamrem när det är dags! Automatlådeolja när det är dags! Titta på bromsklossar!
Utöver detta så spreja dörrgångjärn, dörrlås huvlås och andra rörliga delar, det är vad en mekaniker gör och inte mycket mer. OK kolla belysning och kanske om han/hon känner för det, ställa in ljusets höjd.
Bensinfilter ska bytas runt 10 000 mil, Volvo gör det aldrig om du inte speciellt säger till! Varför ? Det är söligt, tidskrävande och certifierade verkstäder kräver speciellt handhavande av bensinen som rinner ut när du byter.
Jag har köpt ca 5 st bilar som haft service boken ifylld och de hade gått över 17000 mil ingen av dem hade nytt bensin filter. (original underredsmassa låg kvar på dem sedan fabriken)
Automatlåde olja ?? Visa mig en verkstad som gör det frivilligt även om det ingår i servicen och jag ska rekomendera den verkstan för alltid.
Det är bökigt och tidskrävande om man ska få ut all olja.
Bromsolja ska bytas varje annat eller tredje år. Hur många verkstäder byter i servicen ? Inga! Varför ? Du har inga problem i Sverige med gammmal bromsolja. Annat än att dina bromsok rostar sönder innifrån av vattnet som oljan suger upp ifrån omgivande luft.
I Österrike har de service bilar som åker runt och byter bromsolja på turisternas bilar när de har fått bromsoljekokning nerför en backe och förhoppningsvis överlevt färden nerför.
Gör det själv och och var säker.