Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Halle
#5698
tja!

som topic lyder, ska lämna in kärran (gamla karossen) på service snart & tänkte bara fråga om det är nån som vet vad grundpriset brukar ligga runt på den servicen (9000 mil)?

Sen undrar jag när det är dags att byta växellådsolja (automat), tar dom det på nån service oxå eller är det lite som man själv vill? Kanske finns nån lista nånstans på vad som görs vid varje service?

Tackar!

MVH /Halle.
Användarvisningsbild
av ziaal243
#5758
tjena, Dyyyyyyyyyrt.
Farsans slutade på 8000 kr. kommer inte ihåg vad dem gjorde men vi vart väldigt chockade faktist.
lycka till
Användarvisningsbild
av Halle
#5768
ziaal243 skrev:tjena, Dyyyyyyyyyrt.
Farsans slutade på 8000 kr. kommer inte ihåg vad dem gjorde men vi vart väldigt chockade faktist.
lycka till
Oj, det var dyrt men kan ju vara att ni hade en massa övriga fel som åtgärdades samtidigt? En 9000 milar service kan väl ändå inte vara så dyr....aja, ska ju ringa snart så får veta men är det nån som redan vet....skriv gärna....kul att höra alla bud =)
av Stimo
#5783
Kolla vad som ska göras på den servicen, de kan ju hjälpa till att sätta nivån på jobbet och även betalningen.
av el-anders
#5799
Sista gången jag jobbade som bilelektriker och gjorde servicar var 1997.
Jag måste säga att om du inte går till en kille som du vet är noga, så lämna aldrig in bilen!
Tyvärr måste du ha en stämpel. Men dokumentera själv vad du har gjort ta bilder av jobbet istället, jag personligen skulle lita mer på det än en stämpel.
Vad är viktigt? Olje byte + filter! Tändstift när det är dags! Kamrem när det är dags! Automatlådeolja när det är dags! Titta på bromsklossar!
Utöver detta så spreja dörrgångjärn, dörrlås huvlås och andra rörliga delar, det är vad en mekaniker gör och inte mycket mer. OK kolla belysning och kanske om han/hon känner för det, ställa in ljusets höjd.

Bensinfilter ska bytas runt 10 000 mil, Volvo gör det aldrig om du inte speciellt säger till! Varför ? Det är söligt, tidskrävande och certifierade verkstäder kräver speciellt handhavande av bensinen som rinner ut när du byter.
Jag har köpt ca 5 st bilar som haft service boken ifylld och de hade gått över 17000 mil ingen av dem hade nytt bensin filter. (original underredsmassa låg kvar på dem sedan fabriken)
Automatlåde olja ?? Visa mig en verkstad som gör det frivilligt även om det ingår i servicen och jag ska rekomendera den verkstan för alltid.
Det är bökigt och tidskrävande om man ska få ut all olja.

Bromsolja ska bytas varje annat eller tredje år. Hur många verkstäder byter i servicen ? Inga! Varför ? Du har inga problem i Sverige med gammmal bromsolja. Annat än att dina bromsok rostar sönder innifrån av vattnet som oljan suger upp ifrån omgivande luft.
I Österrike har de service bilar som åker runt och byter bromsolja på turisternas bilar när de har fått bromsoljekokning nerför en backe och förhoppningsvis överlevt färden nerför.

Gör det själv och och var säker.
av ronnie
#5812
herregud vad du pratar dynga,,,du måste ju känna dig själva alldeles för väl om du säger dig känna till hur det funkar!om service killarna skulle skita i å byta nåt som ingår i intervallen så skulle dom åka ut med huvudet före,,,vet inte var du har jobbat men det kanske va raymond´s bilverkstad eller nåt,dom flesta ställen kontrolleras av sbp

det finns tyvärr ingen intervall för a-låde olje byte,skitsnack att ingen byter bromsVÄTSKA,intervallen för soppafilter är runt 180000 om ja inte e helt ute å snurrar på en 900 iaf,, rekommendera gärna lite fler folk att byta kamrem å så,, det blir alltid kul när bilen kommer bärgad sen :P

el-anders skrev:Sista gången jag jobbade som bilelektriker och gjorde servicar var 1997.
Jag måste säga att om du inte går till en kille som du vet är noga, så lämna aldrig in bilen!
Tyvärr måste du ha en stämpel. Men dokumentera själv vad du har gjort ta bilder av jobbet istället, jag personligen skulle lita mer på det än en stämpel.
Vad är viktigt? Olje byte + filter! Tändstift när det är dags! Kamrem när det är dags! Automatlådeolja när det är dags! Titta på bromsklossar!
Utöver detta så spreja dörrgångjärn, dörrlås huvlås och andra rörliga delar, det är vad en mekaniker gör och inte mycket mer. OK kolla belysning och kanske om han/hon känner för det, ställa in ljusets höjd.

Bensinfilter ska bytas runt 10 000 mil, Volvo gör det aldrig om du inte speciellt säger till! Varför ? Det är söligt, tidskrävande och certifierade verkstäder kräver speciellt handhavande av bensinen som rinner ut när du byter.
Jag har köpt ca 5 st bilar som haft service boken ifylld och de hade gått över 17000 mil ingen av dem hade nytt bensin filter. (original underredsmassa låg kvar på dem sedan fabriken)
Automatlåde olja ?? Visa mig en verkstad som gör det frivilligt även om det ingår i servicen och jag ska rekomendera den verkstan för alltid.
Det är bökigt och tidskrävande om man ska få ut all olja.

Bromsolja ska bytas varje annat eller tredje år. Hur många verkstäder byter i servicen ? Inga! Varför ? Du har inga problem i Sverige med gammmal bromsolja. Annat än att dina bromsok rostar sönder innifrån av vattnet som oljan suger upp ifrån omgivande luft.
I Österrike har de service bilar som åker runt och byter bromsolja på turisternas bilar när de har fått bromsoljekokning nerför en backe och förhoppningsvis överlevt färden nerför.

Gör det själv och och var säker.
av Stimo
#5813
Berätta vad du har för bil, årsmodell ect samt vilken service (miltal) de är dags för så ska du få vad som ingår i den servicen

Men vad du än gör så lyssna inte på el-anders, han har ingen susning vad han pratar om

//Stimo
Användarvisningsbild
av Brainy
#5815
ronnie skrev:herregud vad du pratar dynga,,,du måste ju känna dig själva alldeles för väl om du säger dig känna till hur det funkar!om service killarna skulle skita i å byta nåt som ingår i intervallen så skulle dom åka ut med huvudet före,,,vet inte var du har jobbat men det kanske va raymond´s bilverkstad eller nåt,dom flesta ställen kontrolleras av sbp
Har ju egna erfarenheter som jag kan reflektera till.
V40n lämnades in på 4000milaservice de påpekar då att bromsarna börjar ta slut och de rekommenderar att de ska byta dem samtidigt, det lät ju praktiskt att få dem bytta i samma veva och när bilen hämtades ut så tog de ju också betalt för detta. 70 mil senare så började man höra att det gick metall mot metall när man tryckte på bromsen. Jag hävdar fortfarande att volvo inte bytt någonting utan bara tagit betalt för det, volvo hävdade normalt slitage, när de sedan blivit bytta igen av en annan volvoverkstad så höll de utan problem de 2000milen som övriga bilen överlevde.

Igår var jag in hos samma återförsäljare för att kika på nya ford focusen och gick sedan in i deras kallhall och kollade på begagnatbilar, där ser jag personalen köra ut bil efter bil från verkstaden och i det närmaste göra burnouts med dem, bil efter bil. Så den volvoverkstaden har iaf inte mitt förtroende utan jag åker hellre 10mil till en annan där jag iaf tror att det blir ordentligt gjort.
/Anders
av ronnie
#5816
Jovisst kan det göras fel det va inte det jag sa,men man kan ju inte dra alla över samma kant!

Det angående dina bromsar låter det ju helt otroligt att du inte fick hjälp med dom,,,,aldrig hört nåt liknande,,normalt slitage på 70 mil är ju ett skämt,om det nu inte är andra omständigheter som inte nämts,,


Brainded skrev:
ronnie skrev:herregud vad du pratar dynga,,,du måste ju känna dig själva alldeles för väl om du säger dig känna till hur det funkar!om service killarna skulle skita i å byta nåt som ingår i intervallen så skulle dom åka ut med huvudet före,,,vet inte var du har jobbat men det kanske va raymond´s bilverkstad eller nåt,dom flesta ställen kontrolleras av sbp
Har ju egna erfarenheter som jag kan reflektera till.
V40n lämnades in på 4000milaservice de påpekar då att bromsarna börjar ta slut och de rekommenderar att de ska byta dem samtidigt, det lät ju praktiskt att få dem bytta i samma veva och när bilen hämtades ut så tog de ju också betalt för detta. 70 mil senare så började man höra att det gick metall mot metall när man tryckte på bromsen. Jag hävdar fortfarande att volvo inte bytt någonting utan bara tagit betalt för det, volvo hävdade normalt slitage, när de sedan blivit bytta igen av en annan volvoverkstad så höll de utan problem de 2000milen som övriga bilen överlevde.

Igår var jag in hos samma återförsäljare för att kika på nya ford focusen och gick sedan in i deras kallhall och kollade på begagnatbilar, där ser jag personalen köra ut bil efter bil från verkstaden och i det närmaste göra burnouts med dem, bil efter bil. Så den volvoverkstaden har iaf inte mitt förtroende utan jag åker hellre 10mil till en annan där jag iaf tror att det blir ordentligt gjort.
/Anders
av el-anders
#5823
Jo jag ber om ursäkt till alla justa intresserade noggranna Mekaniker Tekniker .
Det finns massor av dem, tyvärr finns det många av motsatsen också.
Det var det jag menade och kanske skulle ha betonat också ! Se helst till att du känner personen som ska serva din bil, för det första så skapar det ett helt annat läge om du så bara har tagit honom i hand och sagt hej.
Då har din bil förvandlats från ett papper till en person.

För övrigt så har ex Volvo servicen i Västsverige haft sådana problem att de införde "personlig serviceman" jättebra!

Jag har jobbat 34år, inte hela tiden med att reparera bilar, men folk kommer fortfarande till mig när de haft problem med verkstäder.
Det kanske gör mig onödigt negativ eftersom jag bara hör problem, ingen berättar om alla perfekta servicebesök de haft.

Här är något av vad jag har fått hjälpa till med : Volvo Bilia: tagit betalt för reparation av skyltbelysning, 740 Jag fick byta helt svarta glödlampor och putsa upp hållarna. Kanske helt enkelt glömt göra jobbet?

Volvo 440 :byte kamrem mindre bilverkastad. går dåligt, orsak 2 kuggar fel.

Volvo 140 går dåligt efter 4000 tusenmila service. Orsak tändstift aldrig bytta (röd färg kvar sen fabriken på tändstiften) (på den tiden var de flesta stift slut efter 1000 mil) Servad av Volvo.

Min egen nyköpta gamla 855 17000 mil. går dåligt, orsak. Tändstift med ca 2mm elektrodavstånd , vem vet när de var bytta sist. Sista stämpeln från Bilia Linköping var 16200 mil.

Jag kan fortsätta med ett 20 tal sådana här händelser tror jag.
Anders

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]