Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mberget
#1304434
Hej!

Min Volvo S70 -97'a 144hk har något skumt problem med elhissarna.
Först funkade samtliga väldigt dåligt från huvudenheten på förardörren. Köpte en ny enhet för några hundra och satte dit, då funkar alla hissar jättebra förutom förarsidan. Tog då isär förarsidans elhiss och ryckte lite i kontakten till motorn som resulterade i att den funkade.
Gött trodde jag, men nu funkar inte vänster bak från huvudenheten den funkar om man kör på knappen på vänster bakdörr.
Känns som något elfel, någon som har liknande erfarenhet och kanske en lösning :)?

Mvh
Magnus
av Kena
#1304493
Vanligaste felet är väl damm i kontakten under knapparna. Förmodar att den "nya för några hundringar" är en från skroten så kolla att de är rena.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1304502
Och annat gammalt skit som tex utspilld coca cola ärg etc etc. Om knappsatsen inte är ny. Det sitter en massa kontakt bleck inne i den där på undersidan. Jag fick byta till en ny pirat på min förra bil. Jag pillra isär gjorde rent men vart inget bra för det. Funkade ibland o i bland inte. Hade samma symtom som du. Men vill inte hävda att knappsatsen är fel på din.
av CurtG
#1304519
gubbstrutt skrev:Och annat gammalt skit som tex utspilld coca cola ärg etc etc. Om knappsatsen inte är ny. Det sitter en massa kontakt bleck inne i den där på undersidan. Jag fick byta till en ny pirat på min förra bil. Jag pillra isär gjorde rent men vart inget bra för det. Funkade ibland o i bland inte. Hade samma symtom som du. Men vill inte hävda att knappsatsen är fel på din.
- Instämmer till fullo!
Jag hade vanan att öppna förardörren när jag skulle öppna garageporten, i ur och skur!
Det slutade med en ny dörrmanöver från Bilia och numera öppnar jag endast sidorutan, och allt är ok i många år . . Handhavandefel säger vissa!
av Mberget
#1304568
OK.

Den "nya" knappsatsen som jag köpte är en helt ny från Kina. Så från början så funkade ju vänster bak från nya knappsatsen och sen när jag fick till vänster fram så slutade vänster bak att funka. Så känns som felet är utanför knappsatsen men jag får pilla lite mer helt enkelt :)
Användarvisningsbild
av Nexus
#1304850
Mät innan du byter saker onödan. Men det är inte ovanligt att knapparna ger upp ;-) Jag har bytt knappsats( volvo original svindyr) och till en beg knapp höger fram. Sen fungerade allt som det skulle igen.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1304871
Mberget skrev: ons 13 mar 2019, 08:42 OK.

Den "nya" knappsatsen som jag köpte är en helt ny från Kina. Så från början så funkade ju vänster bak från nya knappsatsen och sen när jag fick till vänster fram så slutade vänster bak att funka. Så känns som felet är utanför knappsatsen men jag får pilla lite mer helt enkelt :)
Det gjorde jag också, köpte min från Geek-appen, oj oj vilken tabbe, funkade i 1 vecka, sen la vä bakhiss av.
Kunde inte motstå att öppna upp knappsatsen och jämförde mot originalet, shit vilken skillnad, den från Kina såg ut som ett resultat från en skoluppgift 1:a veckan i gymnasiet på programmet för elektriker.
Någon borde få stryk för att sälja den skiten.

Köpte då istället ny ifrån Vparts eller Skruvat, kommer inte ihåg vilket, men typ 700:- har nu funkat oklanderligt i 2år.

Köper man beggad så kan man få vilket skit som helst, OK om man gillar strul samt bor granne med skroten.
av Mberget
#1304896
Yes, öppnade upp den gamla (originalet) och det såg ut som stryk eftersom en knapp hade lossnat och där tog det in massa damm mm. Jag renoverade denna så det funkade hyfsat men metallbläcken var ganska slut.
Så att jag behövde en ny knappsats var givet :)
Men vi får se hur länge den funkar, nästa gång blir det ej Kina troligtvis.

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]