Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av carlgora
#1304417
Jag har två grannar som har 850, en -94 med B5252S motor och en -96 med B5254S motor. Med några dagars mellanrum kom de till mig och sa att de inte fick igång sin bilar. Startmotorn snurrade på och det lät som den försökte tända på en cylinder. Jag trampade då ner gaspedalen till hälften och malde på. Till slut kom motorn under hackande och spottande men så snart jag släppte gasen dog motorn. Jag tog då ett varv på byn och efter det gick den som vanligt. Alltså detta förfarande gällde båda bilarna. Vad i h... är detta för skoj???
#1304457
Har de startat, flyttat bilarna några meter, och sen stängt av...och sen upplevt detta problem vid nästa startförsök dagen därpå? Jag vet att det diskuterades för en massa år sedan att motorstyrningen fetade upp blandningen vid kallstart, och att om man sen mer eller mindre direkt stängde av så tvättades en del av filmen på cylinderväggarna bort. Kompressionen skulle då bli märkbart mindre till nästa start och påföljden bli att startmotorn rusade men motorn inte startade. En tänkbar lösning som fördes fram var att dutta ner några droppar olja i varje cylinder, dra runt några varv och sedan försöka starta igen. Har ingen aning om denna teori verkligen stämde så du får kanske ta det med en nypa salt. Men det vore kul att höra om de hade flyttat bilarna bara någon meter kvällen innan.

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)