Sida 1 av 2
Motorstyrningen/ECU
Postat: fre 08 mar 2019, 19:11
av c7098
Vilka nummer är det som ska stämma om man ska byta motorstyrningen?
Add description ECU.jpg (88.83 KiB) Visad 1147 gånger
Re: Motorstyrningen/ECU
Postat: fre 08 mar 2019, 19:46
av Marlboroman
Bör vara numret uppe i vänstra hörnet som börjar med 026 som man ska gå efter.
Re: Motorstyrningen/ECU
Postat: fre 08 mar 2019, 20:02
av Derank
026xxxxxxx
Re: Motorstyrningen/ECU
Postat: fre 08 mar 2019, 20:32
av c7098
Tackar för svaren.
Har hittat en med samma 026xxx, 26Sxxx och 094xxx nummer, men den står som en 03 diesel hos skroten, min är en 99 T5. Om jag förstått rätt så kan Volvo flasha mjukvaran i dessa enheter, ifall det stämmer så borde det väl funka
Add description ECU2.jpg (55.55 KiB) Visad 1129 gånger
med den jag hittat?
Re: Motorstyrningen/ECU
Postat: fre 08 mar 2019, 21:08
av MickeM
Jag tror inte man kan byta motorstyrenhet mot begagnad ens med Volvos hjälp.
Till nyare (P2) finns det forummedlemmar som kan klona nya och gamla så dom blir lika mjukvarumässigt. Men till S/V70I vet jag inte.
Re: Motorstyrningen/ECU
Postat: lör 09 mar 2019, 10:16
av SubMarine
Så länge det är Bosch ME7 som kom 99- så går det att klona även till X70. Om Volvo gör detta är dock högst tveksamt. Man behöver en VAG KKL 409 kabel med FTDI-chipp och lite mjukvara som man kan hitta på nätet. Man får skruva av locket på ECUn för och jorda ett av benen på en IC för att sätta enheten i bootmode så att man kan läsa ut och flasha mjukvaran samt läsa ut och skriva immobilizer-datat.
Re: Motorstyrningen/ECU
Postat: lör 09 mar 2019, 12:35
av c7098
Min är en ME7 -99 T5, det är Volvo ÅF som har diagnosticerat felet, och enligt dom så bör det vara en ECU från samma årtal och motor, alltså -99 T5. Dock har dom inte sagt nåt om matchande tillverkningsnummer, dom kunde inte med säkerhet säga vilket nummer delen har.
Vad jag har läst på forum, så är det tillverkningsnumret som är viktigast, sen går åsikterna isär om man kan byta dom överhuvudtaget. Ska försöka hitta nåt ställe som kan klona den gamla och se om det lyckas.
Re: Motorstyrningen/ECU
Postat: lör 09 mar 2019, 13:56
av Derank
Den där går att klona, mer el mindre alla som håller på med optimering av bilar kan göra det. Har du SMOAB i din närhet kan de göra det. Och de flesta som håller på med såkallad "mätarservice" kan ochså clona den. Du kan inte ta en från skroten och bara sätta i. Du har immobilizern och Vehicle ID som måste in i den nya/beggade ECUn, men det går att föra över från den gamla.
Och förr gjorde Volvo det ochså, iadf innan canbuss tiden, kanske annat idag.
Re: Motorstyrningen/ECU
Postat: lör 09 mar 2019, 16:57
av c7098
Tackar så mycket, det finna faktiskt en SMOAB agent mindre än en mil ifrån mig, så det blir att snacka med dom på måndag.
Re: Motorstyrningen/ECU
Postat: lör 09 mar 2019, 17:34
av Derank
Mer el mindre alla firmor som håller på med motoroptimering kan göra det, vissa vill säkert inte med du bör hitta nån i din närhet som kan.
Lycka till iaf.