Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1303968
SubMarine skrev:Man behöver en VAG KKL 409 kabel med FTDI-chipp och lite mjukvara som man kan hitta på nätet. Man får skruva av locket på ECUn för och jorda ett av benen på en IC för att sätta enheten i bootmode så att man kan läsa ut och flasha mjukvaran samt läsa ut och skriva immobilizer-datat.
.. Är du helt säker på det? För det du beskriver är ju exakt vad som krävs för M4.4/MotronicSuite. Låter lite halv-troligt att ett mycket nyare system har exakt samma tillvägagångssätt(och utrustning, kkl409.1 kabel). Men hey, jag vet inte, jag har bara koll på M4.4 :)
av SubMarine
#1304029
Båda är ju från Bosch så det är väl rimligt att de inte uppfinner hjulet igen :) Har gjort manövern själv på ME7 flera gånger och det funkar :)
av c7098
#1304036
Tackar för alla svar.
Som sagt, på måndag blir det att kontakta firmor som gör motoroptimeringar och försöka fixa till nåt.
av c7098
#1306487
Uppdatering.

Volvo kontaktade mig för en vecka sedan och sade att bilen nu verkar fungera som normalt, utan att dom gjort något. Troligtvis glappkontakt som fixades av att enheten kopplades loss och i igen ett antal gånger, men nu har den gått fint i en vecka. Bara att hålla tummarna att den fortsätter så.

Har nu också en reserv ECU färdig att klona ifall det behövs i framtiden.
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]