Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomasfrick
#1303650
Har en c70 t5, 01a dvs elspjäll. Den fungerade klockrent fram tills nyligen när jag köpte steg 1 mjukvara från bsr. Nu när jag gasar och släpper av så gasar den till av sig själv litegrann, blir lite ryckigt om man säger så. Har nyligen bytt stift, lmm och främre lambda. Dock återkommer felkod på lambdan fast det sitter en ny bosch. Märker av "dubbelgaset" mest när man laddar på lite mer. Märker ingen skillnad på 95 eller 98 oktan. Någon som har en idé vad det kan vara som orsakar detta?
av tomasfrick
#1303787
Hade den innan men märkte inte av att den var dålig. Lmm pajade förra sommaren och efter jag bytte den kom även denna felkod. Men som sagt så har den gått klockrent och legat på 0.9 i förbrukning så tänkte att den bara var överkänslig.
Har kört kanske 100 mil med den sen förra sommaren. När jag laddade i mjukvaran nu i januari var felkoden borta en stund. Likadant när jag raderar den med felkodsläsare så är den borta men återkommer efter 10-20 mils körning. Nu känns hela bilen nervös och ryckig och ångrar som fan att jag ändrade på något som funkade bra.

Har tidigare haft en s60 där spjällhuset var risigt och denna beter sig inte som den gjorde. Dessutom finns det papper på att spjället är fixat på denna för en massa år sen.
av SubMarine
#1304126
Vilken felkod får du på lambda? Behöver ju inte vara fel på sonden utan kanske mer troligt är det luftläckage på insugssidan eller avgassidan. Finns ett gäng vakumslangar som går under och bredvid insuget till höger som blir ganska spröda med åren.
av tomasfrick
#1304159
Catalyst bank 1 står det. Kommer inte ihåg koden. Den går bra nu med ny lambda, vid normalkörning. Det är när jag laddar på som den dummar sig. Slangar har jag inte tänkt på. Ska kika på dem någon kväll. Tack för tips!
#1304470
Min V70 2.4T gjorde likadant när jag precis hade laddat ner BSR. Fick svaret att det kunde vara adaptionen. Det försvann efter ett tag.
av SubMarine
#1304739
När exakt sker den ofrivilliga accelerationen? Är det medans du håller på och släpper upp gaspedalen från att du gasat till lite hårdare eller är det när du bara fiskör och släpper gasen?
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]