Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1304919
I mitt fall var det i princip närsomhelst jag släppte gasen så sjönk varvet som det skulle, och sen kom en liten varvökning, ungefär som om jag duttat till på gasen lite snabbt. Kanske är det likadant för tomasfrick ? Irriterande och oroande för det kändes som om det inte var jag som körde bilen längre. Man kan nolla adaptionen om man vill, men jag har för mig att jag aldrig gjorde det. Den lade av med det där efter ett tag.
av SubMarine
#1304979
Uppkom varvökningen precis när varvtalet närmade sig tomgång? Ibland kan den ju dippa ner lite under tomgång och sedan öka upp till tomgångsvarvtal igen om man har växeln i och motorbromsar, men det brukar ju inte bli ryckigt iaf med original motormjukvara.
#1304998
Kan ju inte svara för TS men för mig var det innan den hade nått tomgångsvarv, kändes det som. Och det var definitivt inte samma beteende som innan BSR-inladdningen.
av tomasfrick
#1305074
De märks när jag gasar ut på större väg, växel 2-3 varv runt 4k, när jag släpper av och kopplar så gasar den upp till 5,5k. Som att man själv står på tomgång och gasar till, det är bara en sekund.

Eller om jag kör om och laddar på så gasar den till en gång när jag släpper av.

När man fiskör inne stan märks det inte av.
#1305307
Tomas, tänkte på det: På min bil är det buslätt att återställa till original med BSR. Jag brukar lyfta ur det till vintern för jag behöver ingen extra effekt då och vill spara på dubben. Har du funderat på att återladda originalprogramvaran för att se om beteendet försvinner?

BSR var förresten väldigt noga med att man inte fick ha några felkoder eller läckor innan man laddade in pgmvaran då jag köpte den (7-8 år sen). Jag hade allt i ordning men upplevde trots det liknande "hyss" som du. Dock inte att den varvade så högt som 5.5...

Jag är ingen expert här, så en reservation för att jag kan vara helt ute och cykla, men gissar ändå på adaptionen. Man laddar in BSR och så vill man testa, och kör/gasar på ett sätt som man inte gjort förut. Det tar ett tag innan motorstyrningen lärt sig ditt nya körsätt i kombination med de nya parametrar som BSR lagt dit.

Läsning: https://www.matthewsvolvosite.com/reset-volvos-ecu.html
av tomasfrick
#1305325
Köpte inte till den ppc- enheten så jag kan göra så. Men ja, troligtvis har det med nya mjukvaran att göra. Känns lite som att det fanns en marginal innan medans den nu jobbar på gränsen och gillar det ej..
Får höra med bsr om de kan hjälpa till, annars får jag åka till volvo och ladda in org igen. Har ändå inte kännt någon större effektskillnad eller lägre förbrukning.
av tomasfrick
#1305327
Hade visst missat några inlägg ang tomgången. Där märker jag ingen skillnad. Dessa bilar kan ju som sagt vara lite känsliga när man ligger på dragläge och låga varv, men den beter sig "normalt" där. Och ang adaption, hur lång tid kan det ta? Jag har 5 mil till jobbet tor så det har blivit några mil sedan mjukvaran installerades i slutet på januari.
#1305426
Aha. Då kan det knappast vara adaptionen.

Jag tycker det är en klart märkbar skillnad med eller utan BSR. Men bränsle sparar jag definitivt inte.

Kanske höra med BSR vad din felkod får för effekt med deras pgmvara inladdad?

Slut på ideer annars. Mågott.
av tomasfrick
#1325094
Jahopp kan komma med lite nyheter här.
Övergav mitt ashäftiga öppna filter i våras. Det satt visst inte så bra. Dit med luftburk. Vart bättre med rycki men inte 100. Eftersom jag bytt lmm så var de svårt att gå burk o lön att sitta tajt då org infästning var paj. Tog tag i de där häromdan och hittade några skruv som passade bra. Nu sitter luftburk o lmm stenhårt i varandra. Och bilen går bra för första gången sen jag chippade i januari! Mitt eget fel hela tiden.. enda konstiga är att den vill rycka lite vid 2500 varv eller 100km ca när jag har farthållaren i. Men de kan jag verkligen leva med nu. Bara att köra 110 ist. Nu går den riktigt bra faktiskt. Sköööönt :-) :-)
Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]