Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
#1303343
Hej.

Jag köpte mig en Volvo v70 Glt-98 igår kväll. Istället för V70-2.5 t som inte ville vara med längre tyvärr. :-o

Men nu till bekymret till pärlan :-)

Den är så förbannat slö rent ut sagt :-)

Jag har kört många V70 Glt genom tiderna med den är rena skämtet :-D

Den känns som en 126 hk motor ingen kraft eller vridmoment över huvud taget :x

Är det någon som kan tänkas veta var problemet är med bilen.?

Den går riktigt bra förövrigt ,Jämn o fin tomgång

Ägaren innan bytte kamrem ,Har läst att man sätta den fel o den kan bli slö för det ,kan det stämma?

Ska ta ut felkoder så fort jag hinner tänkte jag.

Mvh Peter.
av SubMarine
#1303345
Lyser motorlampan? Kam-vevaxelinställningen är ju som du nämner klart misstänkt. Vet inte om det finns felkoder relaterade till detta på 98:or.
av pop
#1303351
SubMarine skrev: ons 06 mar 2019, 19:40 Lyser motorlampan? Kam-vevaxelinställningen är ju som du nämner klart misstänkt. Vet inte om det finns felkoder relaterade till detta på 98:or.
Motorlampan lös inte igår när jag köpte den.,Men den började att lysa idag när jag körde hem ;-)

Jag ska kolla felkod imorgon tänkte jag .

Kan ju kolla givaren om det är fel på den eller om den ger en felkod på den,
av pop
#1303543
Polaren var nere med bilen o kollande felkoder så jag vet inte exakt vad det stod för nått.

Men det var nått med tändnings inställning o tändstift och en massa om abs box och givare och typ 3 sidor med andra felkoder så det var nog inget bra panik köp denna bil skulle jag gissa.

Tur den var billig annars hade jag blivit arg :-)

Abs lampa +tracks lampa o motorlampa lyser för fullt så det är en trevlig panel med många fin lampor som lyser upp. :x

Det är väl rätt stor risk att det är kamaxel givaren som spökar :-D

Den känns hyfsat pigg på 1 och 2 växel men resten av växlar är den riktigt orkeslös ,kan nästa cykla om den :-)

Provade en 144 hk v70 som har gått 52000 mil idag och den är en raket om man jämför med min bil....
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1303555
Kan finnas många småfel som inverkar. Kass fördelare/rotor/kablar/stift brukar dock ge ryck och knyck(och i extrema fall dör motorn ibland).

Kamremmen kan ha blivit, vad jag brukar kalla, tattarbytt. Dvs man har gått efter markeringarna på kamdreven och inte låst kammarna i bakkant. Kamdreven är justerbara flera kugg, vilket betyder att markeringarna inte säger ett skit om vart kamaxlarna faktiskt pekar.
Felställda kammar har direkt negativ inverkan på prestanda och bränsleförbrukningen. Mina egna kamaxlar stod inte "så" fel, men det blev ändå en klar förbättring när dom blev rättställda.
av pop
#1303568
Lucif3r skrev: tor 07 mar 2019, 20:01 Kan finnas många småfel som inverkar. Kass fördelare/rotor/kablar/stift brukar dock ge ryck och knyck(och i extrema fall dör motorn ibland).

Kamremmen kan ha blivit, vad jag brukar kalla, tattarbytt. Dvs man har gått efter markeringarna på kamdreven och inte låst kammarna i bakkant. Kamdreven är justerbara flera kugg, vilket betyder att markeringarna inte säger ett skit om vart kamaxlarna faktiskt pekar.
Felställda kammar har direkt negativ inverkan på prestanda och bränsleförbrukningen. Mina egna kamaxlar stod inte "så" fel, men det blev ändå en klar förbättring när dom blev rättställda.

Jag misstänker starkt att det har blivit nått knas med kamremmen :-)

Den var ju nyss bytt när jag köpte den :-)

Det var ju en hemmapulare som jag köpte bilen av så det är nog det som ligger närmst till skulle jag gissa, :-D
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1303581
Lucif3r skrev: tor 07 mar 2019, 20:01 Kan finnas många småfel som inverkar. Kass fördelare/rotor/kablar/stift brukar dock ge ryck och knyck(och i extrema fall dör motorn ibland).

Kamremmen kan ha blivit, vad jag brukar kalla, tattarbytt. Dvs man har gått efter markeringarna på kamdreven och inte låst kammarna i bakkant. Kamdreven är justerbara flera kugg, vilket betyder att markeringarna inte säger ett skit om vart kamaxlarna faktiskt pekar.
Felställda kammar har direkt negativ inverkan på prestanda och bränsleförbrukningen. Mina egna kamaxlar stod inte "så" fel, men det blev ändå en klar förbättring när dom blev rättställda.


Om man har fasta kamdrev ej vvt gäller ovanstående ändå?.
Alla kamremmar kan ju sättas dit fel dock.
av MickeM
#1303590
Kamdreven är justerbara.

Förenklat:
Kammarna och veven ska låsas
Remmen hängas på
Kamdreven släppas
Remmen spännas
Kamdreven dras fast
Låsningar bort

Eftersom dreven rör sig när remmen spänns, kan markeringarna hamna fel. Lite INTE på dom.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1303619
gubbstrutt skrev:Om man har fasta kamdrev ej vvt gäller ovanstående ändå?.
Alla kamremmar kan ju sättas dit fel dock.
Fasta kamdrev existerar inte på 85x70, dom är alla justerbara ca 2 kugg per kam. VVT justerar kamdreven under drift, vilket inte är samma sak som "justerbara kamdrev".
20160129_231136.jpg
20160129_231136.jpg (421.88 KiB) Visad 961 gånger
Där syns det rätt tydligt att man kan ställa kamdreven rätt mycket. Bilden är på min -97a, dvs ingen VVT.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1303818
Ok tack för svar o tydlig bild. Och tack MickeM för ditt svar.
Ja det var en bra bit åt båda håll det där :-o
Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?