Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
#1302624
Som jag har förstått det skedde ett skifte i motoralternativen på S70n någonstans runt 99 / 00.

Från 2.5 liters varianten (b5254) till 2.4 liter (b5244). 2.4 litaren kommer i två versioner S och S2. Och om jag har förstått det hela så skiljer bara mjukvaran på S och S2 hos S70. Den ena 140 Hk den andre 170 Hk.

Har jag det rätt för mig?

Och vilken motor är att föredra? 2.4an måste väll vara lite "bättre" för att den är nyare. Eller?
av MickeM
#1302644
"Nya" motorn har VVT, Elektroniskt gasspjäll och direktverkande tändspolar som största skillnader.
Gamla motorn har "odödligt" mekaniskt spjäll, och fördelare med tändkablar.
Rent mekaniskt är dom väldigt lika i grunden. Flera komponenter ÄR lika.

Nya motorn har ganska betydande bättre bränsleförbrukning.
Ca 1,5 dl/mil mindre enl min egen erfarenhet. Men då kör jag 90% landsväg, bör sägas.

Men gamla motorn har färre komponenter, och därmed färre potensiella felkällor.
Elektroniska gasspjällen är känd problemkälla på nya motorn, om den inte är renoverad/uppgraderad. (Runt 4000kr)

Det är bara mjukvara som skiljer en 140hk och 170hk av "nya motorn". Svar ja.
Skillnaden är endast över 3700 varv.

Med gamla motorn skilljer även hårdvara mellan 144hk och 170hk.

Det är inga fel på turbomodellerna heller.
Riktigt bra turbo aggregat, tex, men tyvärr är dom ofta hårt körda och/eller "mixtrade med" för mer effekt. Ägarrelaterat alltså.
Om det är prio på vad man är ute efter, så visst, men ska du ha billig och pålitlig bil, har du bättre odds på din sida med en sugmotor.

Vilken är bäst?
Svar:
Ingen är dålig, men alla är gamla.
En bil med bra historik, och seriös säljare är nog att föredra här.

Jag brukar dock alltid rekomendera folk att generellt välja årsmodell före milantal.
Dessa Volvos har inga problem att nå +50,000mil, helt utan motor eller växellådsrenovering, bara dom sköts om och hålls efter någorlunda.
Så var inte rädd för en långmilad med bra historia.
av Kena
#1302647
Vi har en 00:as GLT. Har servat den efter Volvos serviceschema själv, för det mesta, med enda undantaget att jag byter olja var 1000mil istället för 2000mil. Den har nu passerat 35000 mil (har haft den sedan 7000 mil). Det enda jag bytt i stort sett är bromsskivor och ok, styrleder någon gång, gasspjället, en låskista, handbromsvajrar, en drivknut och lambdasond utöver vanliga slitdelar. Nu börjar det dock vara dags för ljuddämparbyte och damask till den andra drivknuten. Somliga tycker 7&940 var hållbara men jag har haft mindre fel på V70in än på 740in vi hade vid samma mil och den hade vi ungefär lika länge.
av Alexas
#1302797
@MickeM, Alright. Men betyder att alla 2,5or har gasvajer och fördelare? Jag uppfattade det som att elektroniskt gasspjäll och de andra uppdateringarna även infördes på sena 2,5or men på det du skriver verkar det alltså vara hårt avgränsat till motortyp. Har jag förstått det hela rätt?
av MickeM
#1302898
Alexas skrev:@MickeM, Alright. Men betyder att alla 2,5or har gasvajer och fördelare? Jag uppfattade det som att elektroniskt gasspjäll och de andra uppdateringarna även infördes på sena 2,5or men på det du skriver verkar det alltså vara hårt avgränsat till motortyp. Har jag förstått det hela rätt?
Jag tror det. Ja.

2,4 och 2,5 har för övrigt samma motorvolym. 2435cc
Jag är ganska säker på att man började kalla 2,5 för 2,4 när dom uppgraderingarna infördes, bara för att lättare hålla isär dom.

Men:
Bara försatt krångla till det, så kom det en 2,5T under "V70N tiden". Dvs tidigt 2000tal.
Den har 2521 cc, men finns endast som turbo.

Det finns också en 2,3 turbo.

Skillnaden mellan 140hk och 170hk är föressten redan vid 3300 varv.
Inte 3700 varv som jag skrev förut.
#1303134
MickeM skrev: mån 04 mar 2019, 17:14
Alexas skrev:@MickeM, Alright. Men betyder att alla 2,5or har gasvajer och fördelare? Jag uppfattade det som att elektroniskt gasspjäll och de andra uppdateringarna även infördes på sena 2,5or men på det du skriver verkar det alltså vara hårt avgränsat till motortyp. Har jag förstått det hela rätt?
Jag tror det. Ja.

2,4 och 2,5 har för övrigt samma motorvolym. 2435cc
Jag är ganska säker på att man började kalla 2,5 för 2,4 när dom uppgraderingarna infördes, bara för att lättare hålla isär dom.

Men:
Bara försatt krångla till det, så kom det en 2,5T under "V70N tiden". Dvs tidigt 2000tal.
Den har 2521 cc, men finns endast som turbo.

Det finns också en 2,3 turbo.

Skillnaden mellan 140hk och 170hk är föressten redan vid 3300 varv.
Inte 3700 varv som jag skrev förut.
Finns ju även fulvarianten som jag har.
2,5T (2435cc) årsmodell 99,nya motorn.
Säkerligen försäljningsknep. :-)
av SubMarine
#1303152
Just 1999 har motorerna motorbeteckningen 2.5L men jag har för mig att det var pga något EU-direktiv med hur man angav motorvolym som det 2000 ändrades till 2.4L.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1304875
SubMarine skrev: tis 05 mar 2019, 19:26 Just 1999 har motorerna motorbeteckningen 2.5L men jag har för mig att det var pga något EU-direktiv med hur man angav motorvolym som det 2000 ändrades till 2.4L.
Exakt, någon påpekade att de från 2,435 hade rundat UPP till 2,5 istället för att ärligare runda NED till 2,4.
Tack Bryssel för den välbehövliga åtgärden :-))

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]