Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mberget
#1302391
Hej!

Jag hade tänkte byta min backljuskontakt på en S70, 144hk, 1997.
Men den funkar, problemet är bara att jag måste dra växelspaken lite mer mot mig, sen tänds backljuset som det ska.
När jag tog ur kontakten så ser den bra ut och fjädrar som den ska.
Är det ändå den som är problemet eller kan det vara något i växellådan/växelspaken?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1302582
Troligen är det så att kontakten är sliten, i kombination med att dina bussningar till växellänkaget är slitet. Pga. bussningar kan du därför inte få till "klicket" som den slitna knappen behöver(kort sagt, länkaget fjädrar tillbaka), och får då istället manuellt dra extra i spaken.

Det är alltså troligen 2 fel du har, men du behöver troligen bara åtgärda ett utav dom(byta backljuskontakten) för att det ska bli att fungera ok igen.

Jag rekommenderar dock att även se över bussningarna och byta dom, t ex till plast. Skillnaden på växelkänslan blir enorm :)
Det "negativa"(fast jag ser det inte som negativt) med att byta till plast är att växelspaken visuellt kan röra på sig lite fram/bakåt vid gaspådrag/gassläpp(vi pratar kanske 1cm i toppen) när motorn rör på sig, eftersom länkaget är hårdare anslutet till växellådan, samt att man kan känna mer vibrationer om man har handen på växelspaken. Vissa blir avskräckta när dom ser att spaken rör på sig och tror att växeln ska hoppa ur, men det stämmer inte alls. Spaken följer bara den naturliga rörelsen av motorn på ett mer direkt sätt än med slitna svampiga gummibussningar. Har man väldigt slitna motorbussningar(vilket är allt mer vanligt ju äldre bilarna blir) kommer spaken givetvis till synes röra på sig mer - men då har man ju ytterligare ett fel på bilen som bör åtgärdas och inte något fel på växellänkaget.

Med det sagt så skulle även nya fräsha gummibussningar till växellänkaget ge ett märkbart lyft, om man inte vill gå "all-out" med plastbussningar(just det, en annan fördel med plastbussningar är att dom kommer aldrig slitas ut, inte så länge bilen kan rulla av egen kraft iaf ;) ).

Nåja, gled väl lite offtopic nu kanske. Byt backljuskontakten så kommer problemet säkerligen minimeras.
av Mberget
#1302785
Hej!

Tack för svar.
Bli direkt sugen på att byta bussningarna också utöver backljuskontakten =)
Men jag börjar med kontakten i alla fall.
av Lövet
#1302906
Strunta i forumbilder, ladda upp bilderna här istället så slipper du allt krångel
Skärmavbild 2019-03-04 kl. 17.48.38.png
Skärmavbild 2019-03-04 kl. 17.48.38.png (36.94 KiB) Visad 563 gånger
Användarvisningsbild
av Taxen47
#1303123
Måste ju prova med bild igen.Om inte för att kunna lägga in i framtiden också.
Växelspak.JPG
Växelspak.JPG (92.15 KiB) Visad 518 gånger
av Lövet
#1303125
funkar utmärkt!
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]