Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1304408
Ok, har nu varit hos den lokala verkstaden och fått bilen upplyft och inspekterad. Den fuktar helt klart, oljigt i skarven mellan växellåda och motor (värsta stället) men det droppade inte en enda droppe på 5 min. Bromsoken fram måste bytas, liksom bränslefiltret som läcker. För att fixa oljeläckandet måste motor och växellåda lyftas ur och klyvas. Dyrt.

Det lutar mest åt skroten nästa. Lite synd när den har gått 25 000 mil, motorn går bra med nybytt gasspjäll, trimmad med BSR steg 1 osv. Fin i lack och inredning. Men bromsok och bränslefilter lär gå på kanske 4500-5000 och att lyfta och klyva sisådär en 8-10 000. Det är nog knappast lönt. Visst kan jag chansa men då ska jag först satsa pengar på ok och filter, sen tvätta som en tok och så köra och hoppas att den går igenom. Känns sådär.

Någon som har tips på om/hur man kan komma billigare undan och kanske rädda bilen? Tar annars tacksamt emot förslag på ersättningsbil. Det behöver inte vara en stor bil med turbo, men den ska vara driftssäker, ha automat pga min risiga knän, och gärna ha dragkrok. Kostnad upp mot 50 000 i utgångsläget.
#1304468
Den är inte rengjord men jag frågade killarna om det och de var rätt säkra på att det inte var huvudproblemet. Jag är ingen expert på ämnet men har väl för mig att just skarven mellan motor och (automat-)växellåda är ett sånt där klassiskt läckställe.
#1304483
Mnjae, det är ju inte i skarven det läcker, för där finns ingen olja. Däremot packboxen bakom svänghjulet kan läcka. Det är dyrt att åtgärda, väldigt dyrt, eftersom växellådan måste plockas ner. På manuella är det inte nyttigt med läckage där, då det sabbar kopplingen. Automat är väl inte lika kinkig, men fortfarande inte nyttigt.
#1304716
Hmm... håller på att begära in offerter på att byta bakre vevaxeltätning samt kamrem inkl vattenpump, spännrulle mm (det är dags för det också). Vet att det är lite att gå över ån efter vatten eftersom jag borde tvätta och exakt lokalisera var det fuktar så att det inte är någon annanstans, eller ev fler ställen som från turbon eller så. Men jag vill få en grov uppfattning innan jag lägger för mycket tid på bilen. Hursom, har fått en offert på 10 000 för ovanstående. Det kanske inte är helt kört för bilen trots allt.
#1304775
Jag gav ungefär lika mycket på precis samma ställe året efter :-) Kamrem, spännrulle, och vattenpump.

Sitter som bäst och funderar på om jag ska slå till. Vet egentligen inte om det är någon ekonomi i det men jag gillar bilen så kanske kan den få en sista översynsomgång. Fast man borde nog byta bromsoken fram, och vindrutan, och avgassystemet lär inte hålla mer än 1-2 år till, och...ja, det springer iväg när man börjar räkna på det. Å andra sidan är det ett rackarns jobb att åka och titta på begbilar, och sen komplettera dem till den standard man vill ha (bla dubbdäck), så...hmm...svårt val.
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]