Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1302243
En bra fråga och jag är generad över att inte kunna besvara den just nu. Jag måste kika efter, så jag har helt klart en hemläxa att göra. Min tanke när jag startade denna tråd var att de uttydda besiktningskoderna skulle säga mer, tex "Läckage i skarv motor/växellåda". Om det är där det läcker ser det mörkt ut för Bettan.

Men som sagt, jag får köra upp den på en lyft och titta. Dagarna då man krälade under bilar är förbi numera.
#1302309
Gör en motortvätt och åk direkt till bilprovningen, fuktar det bara lite så hinner det aldrig börja droppa.
I värsta fall räcker det med att torka av det värsta, att det fuktar lite brukar dom aldrig säga något om, men dom kanske är jävligt petiga på din station?
Packningsklister utvändigt? Då kan du lika gärna trycka ut tuben direkt i papperskorgen.
#1302395
kebabpizza skrev: fre 01 mar 2019, 05:29 Besiktningen konstaterar bara att det läcker vätska, och gör det så = nedslag, punkt slut.
Felsökningen får man göra själv.
Det vore ju om inte annat bra service att om möjligt peka ägaren i rätt riktning som t.ex. "det läcker mellan motor och låda" eller "det är olja på baksidan av motorn" i de fallen det är möjligt. Självklart kan det vara svårt att se var ursprunget kommer ifrån ifall det läckt en längre stund, men om så är fallet så kan man ju i alla fall nämna att det inte går att se varifrån det kommer utan att tvätta rent eller liknande.
#1303656
Tack för svaren :-)

Har bestämt mig för att ta den till "min" verkstad och be dem att göra en bedömning av vad som måste göras. Kommer att stå bredvid och titta på.

Har aldrig tidigare varit med om en besiktningsman som inte på plats pekat ut problem på bilen. Den här bara lullade runt, sa inte ett ljud, körde ut bilen och skrev ut pappret och sa att "Du har några saker du måste fixa"... Sista gången jag besiktigar där, det är helt klart.
#1303657
vafförärdetpådetteviset skrev:Tack för svaren :-)

Har bestämt mig för att ta den till "min" verkstad och be dem att göra en bedömning av vad som måste göras. Kommer att stå bredvid och titta på.

Har aldrig tidigare varit med om en besiktningsman som inte på plats pekat ut problem på bilen. Den här bara lullade runt, sa inte ett ljud, körde ut bilen och skrev ut pappret och sa att "Du har några saker du måste fixa"... Sista gången jag besiktigar där, det är helt klart.
Fråga? Var firman Carspect?

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]

Nya eller gamla V60

Nu har du ju inte svarat på om du kan tä[…]