Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1302003
Besiktigade gamla Bettan idag , fick 2:or på oljeläckage motor, 6.1.8 och 8.4.1. Någon som vet vad dessa koder betyder? Har surfat men inte hittat. Bilen = V70 2.4T -00 med B5244T.

Vet att det läcker lite, det syns på garagegolvet, men det är inga stora mängder. Någon som gjort en quick-and-dirty och bara tätat utvändigt med någon sorts packningsklister, och fått godkänt på det vid besiktningen? Andra tips?

Jag tror att om det handlar om stora jobb för att fixa oljeläckagen så ligger det nära till hands att jag med en tår i ögat skrotar bilen.
#1302177
Kanske är en sån (två såna, till och med) som inte vet vad koderna betyder ;-)

Han körde ut bilen, avslutade besiktningen, skrev ut pappret, och sa att "du har några saker du måste fixa". Eftersom det inte var någon ide att diskutera åkte jag och tänkte att de där koderna nog var lätta att dechiffrera, om inte annat med hjälp av kunnigt folk på något forum. Det kanske var en missuppfattning?
#1302179
6.1.8 och 8.4.1 verkar mest vara koder för just motorn om du tittar i Transportstyrelsens Föreskrifter om kontrollbesiktning.
oljeläckage.JPG
oljeläckage.JPG (34.42 KiB) Visad 6321 gånger
Källa: www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202011_101.pdf
#1302198
Tack för ditt informativa svar.

Jag har nu med hjälp av Cotags länk kunnat se att texten Motor 6.1.8, 8.4.1 och bedömningen 2x betyder att det droppar olja någonstans från motorn. Tack Cotag! Tydligen är de inte mer specifika än att de konstaterar att det droppar olja någonstans från motorn. Märkligt oprecist, men man får väl vara glad att de åtminstone kunde säga att det kom från motorn, och inte hade en kod i stil med Bil 1.1.1, 9.9.9 med bedömningen 2x vilket skulle betyda "Något droppar från bilen någonstans" :-)

Jaja, får väl motortvätta och köra den i en lyft och titta. Kanske är det något enkelt som oljepluggen, eller så läcker det i skarven mellan motor och låda eller något liknande tråkigt. Upptill läcker det iaf inte. Och det är inget stort läckage.

Någon som vet om de godkänner att man fultätar med t ex packningsklister utvändigt?

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...