Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1321140
Jag hade nog en trevligare besiktningsman. Han påpekade att det läcker olja (har läckt i flera år) under motorn. Men han sa också "så länge det inte kommer en droppe på golvet medan bilen är är inne på lyften så godkänner vi det". Det läcker från bakre vevaxel tätningen, är nog ett ganska vanligt fel när bilarna blir äldre
#1341214
Tänkte jag skulle lyfta bilen och kolla status på oljeläckagen. Sagt och gjort. Ingen rolig syn - tur att den inte ska besiktigas igen förrän augusti -20... Men när jag kikade närmare efter är det kanske inte så farligt att fixa. Att döma av bilderna är det oljereturen som läcker vid blocket.
Läckage block.jpg
Läckage block.jpg (556.66 KiB) Visad 535 gånger
Läckage oljeretur.jpg
Läckage oljeretur.jpg (504.48 KiB) Visad 535 gånger
Funderar på om det kanske bara räcker med att byta packningarna vid oljereturen för att täta det stora läckaget? Eller måste man rengöra vevhusventilationen också?

Och sen läcker det vid styrväxeln på båda sidorna. Härligt med gamla bilar, eller hur ;-)
Styrservo höger sida.jpg
Styrservo höger sida.jpg (504.74 KiB) Visad 535 gånger
Styrservo vänster sida.jpg
Styrservo vänster sida.jpg (418.51 KiB) Visad 535 gånger
Vad tror ni om styrväxeln? Byter man damaskerna? Svårt/stort jobb?

Tacksam för alla tips och synpunkter :-)
#1342213
Funderar på att först testa att byta o-ringarna (1387453 )på rören på styrväxeln och se om det löser det hela. Det verkar läcka därifrån, men sen vet jag inte om det rinner och kladdar ner damaskerna, eller om det läcker från själva damaskerna också. Verkar vara svårt att byta styrväxeln.

Oljereturen verkar inte vara så svårt att fixa. Hexskruvar? Verkar vara 3514546 papperspackning och 30637866 o-ring som gäller.
#1439741
Kan berätta - lååångt senare - att jag bytte packningarna på oljereturen, gjorde en ordentlig motortvätt undertill, och upptäckte att det mesta av läckaget försvann. Det finns lite läckage kvar från oljekylarens anslutningar till blocket, och det kommer jag att ta hand om vad det lider. Styrväxeln rengjordes också och det verkar som om den mesta oljan där faktiskt kom från oljereturens läckage :-) Olja kan tydligen krypa/spruta långt.

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]