Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1304847
I rent pengavärde är det såklart inte värt det, 85x70 ligger så väldigt lågt i pris. Men, som jag brukar säga, man vet man har men man vet inte vad man får. Kan ju visa sig att bilen man byter till behöver ännu mer reparationer än den man hade.

Gillar du bilen så fixa till den du, det skulle jag göra :)
#1320484
Kan uppdatera lite:
Tänkte att jag kör en tokchansning. Så iväg till Mekonomen och köpte Omega 917 för knappt 400. I med det i motoroljan. Köpte styrservotäning på BT och hällde i lite av det också i styrservobehållaren. Sen kikade jag på oljestickan, där själva öglan hade lossnat, och tyckte att den var lite väl långt nerkörd i röret. Drog upp stickan till rätt nivå. Därefter bromsmassage fram mha bromskolvsinpressare, samt smörjning av yttre synliga delar av bromskolvar med silikonsprej. Ner med bilen till OK, upp på lyften, massor med kallavfettning på all synlig olja undertill och sen försiktig tvätt med högtryck.

In i garaget, ställde den på vit flyttkartong, lät den stå 1-2 veckor, körde ut den och såg att den inte läckt en droppe. Körde iväg den till verkstad 3-4 mil bort och fick bränslefiltret bytt (det trilskades på OK-lyften, därav verkstadsbesöket). Hem och upp på flyttkartongen, väntade 1 vecka, fortfarande hade inte en enda droppe läckt. Hmm... lovande. Beställde besiktningstid, och dagen före körde jag ner till OK och tvättade av den undertill igen, vilket var onödigt för jag såg ingen olja någonstans. Dagen därpå gick den igenom besiktningen UA :-D

Nu vet jag inte säkert vad som gjorde mest nytta. Omega 917, eller att vevhusventilationen kanske var lite täppt och oljestickan nu fick släppa upp en del tryck isf att det tog vägen över packningar, men tätt verkar det vara. Och bilen lever ett år till.
#1320649
Kan uppdatera lite mer:
Tog ut den på en rejäl tur och körde några fullgasrepor, väl hemma läckte den olja igen, så jag hoppas ingen kutade iväg och köpte Omega under tiden. Ska kika lite mer var det läcker imorgon.

Rengöring före besiktningen är nog det enda alternativet för min del i fortsättningen. Tar till mig tipset om bromsrengöring :-)
#1320675
vafförärdetpådetteviset skrev: lör 08 jun 2019, 19:18 Kan uppdatera lite mer:
Tog ut den på en rejäl tur och körde några fullgasrepor, väl hemma läckte den olja igen. Jag hoppas ingen kutade iväg och köpte Omega under tiden mellan mina inlägg ;-) Ska kika lite mer var det läcker imorgon.

Rengöring före besiktningen är nog det enda alternativet för min del i fortsättningen. Tar till mig tipset om bromsrengöring :-)
#1320905
Oljereturen är klassisk, mer eller mindre standard att det läcker där. Dålig design skulle jag vilja säga. Inget unikt för just dessa motorer, även rödblockarna lider av det problemet.
Många använder dubbla oringar som tydligen ska hjälpa, inget jag provat själv dock. Bästa är att gänga dit en AN-koppling eller liknande och köra med slang fastskruvad istället för röret som bara är istucket i hålet.
#1321115
vafförärdetpådetteviset skrev: lör 08 jun 2019, 21:25
vafförärdetpådetteviset skrev: lör 08 jun 2019, 19:18 Kan uppdatera lite mer:
Tog ut den på en rejäl tur och körde några fullgasrepor, väl hemma läckte den olja igen. Jag hoppas ingen kutade iväg och köpte Omega under tiden mellan mina inlägg ;-) Ska kika lite mer var det läcker imorgon.

Rengöring före besiktningen är nog det enda alternativet för min del i fortsättningen. Tar till mig tipset om bromsrengöring :-)
Grattis till lyckad besiktning. Nu har du ju lite mer tid på dig o fundera på om du vill fixa till den eller inte.
Vad man än köper så är det ju för det mesta något jävelskap.

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]