Kan uppdatera lite:
Tänkte att jag kör en tokchansning. Så iväg till Mekonomen och köpte Omega 917 för knappt 400. I med det i motoroljan. Köpte styrservotäning på BT och hällde i lite av det också i styrservobehållaren. Sen kikade jag på oljestickan, där själva öglan hade lossnat, och tyckte att den var lite väl långt nerkörd i röret. Drog upp stickan till rätt nivå. Därefter bromsmassage fram mha bromskolvsinpressare, samt smörjning av yttre synliga delar av bromskolvar med silikonsprej. Ner med bilen till OK, upp på lyften, massor med kallavfettning på all synlig olja undertill och sen försiktig tvätt med högtryck.
In i garaget, ställde den på vit flyttkartong, lät den stå 1-2 veckor, körde ut den och såg att den inte läckt en droppe. Körde iväg den till verkstad 3-4 mil bort och fick bränslefiltret bytt (det trilskades på OK-lyften, därav verkstadsbesöket). Hem och upp på flyttkartongen, väntade 1 vecka, fortfarande hade inte en enda droppe läckt. Hmm... lovande. Beställde besiktningstid, och dagen före körde jag ner till OK och tvättade av den undertill igen, vilket var onödigt för jag såg ingen olja någonstans. Dagen därpå gick den igenom besiktningen UA
Nu vet jag inte säkert vad som gjorde mest nytta. Omega 917, eller att vevhusventilationen kanske var lite täppt och oljestickan nu fick släppa upp en del tryck isf att det tog vägen över packningar, men tätt verkar det vara. Och bilen lever ett år till.
V70 2.4T -00 gamla karossen men tillv 9906 (dvs efter v20-99) B5244T AW50-42 4-stegs automat adaptiv
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell