Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1301620
Hej!
Jag har en volvo V70/XC70 utomat från 99
Förra veckan började bilen vibrera ordentligt i 110 och uppåt.
Idag kollade vi och upptäckte att vi måste byta fjäderbenslagring, antar att vibrationerna kom pga detta.
MEN för 2 dagar sedan så började bilen med något vinande tjutande ljud. Konstaterat att de ej har med motor att göra. Min mammas man som meckat volvo i många år kan verkligen inte förstå vad ljudet kommer ifrån. Kommer när man kör, ej när bilen står still.
Fyllde på växellådsolja dagen innan tjutandet började, kan de ha något med detta att göra?
Någon som har en idé på vart tjutandet kan komma från?
Mvh Angelica
#1301626
Skulle börja med att verifiera oljenivån i automatväxellådan eftersom ni fyllt på den innan ljudet började, bara för att eventuellt kunna utesluta det. Kontroll av nivån görs med motorn på tomgång. För spaken mellan alla växellägen med några sekunders paus på varje läge, sedan tillbaka till P. Med motorn fortfarande igång kan nivån nu kontrolleras på stickan till växellådan.
#1301768
Angelica89 skrev: tis 26 feb 2019, 20:09 Kan det alltså bli ett tjutande OM de är för mkt Olja? Kan man tappa ur själv? :)
Tjut kan komma av massor med saker. Tror föregående bara rekommenderar att kolla oljenivån för att utesluta det ur felsökningen, på samma sätt som du kontrollerar säkringen innan du byter startmotor.

Som svar på din fråga har jag ingen aning om ifall det kan tjuta av för mycket olja eller inte, men lika bra att utesluta innan du går vidare.
#1301772
Det är inte stödlagret på kardanen som tjuter då?
(Mitt under bilen)
Skulle förklara vibrationerna i fart också.

Samma med rasad vinkelväxel.
Ljud och vibration i fart.

Fjäderbenslagret låter illa i gupp om det är paj.
Det är allt.


Oljenivån i lådan tvivlar jag på.
Men, den ska ju vara rätt oavsett.
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]