Andreasjj skrev: de är fortfarande gamla toppen som hade 10v.... ok nej 144hk har inte en annan utväxling än en 170hk från 99 och uppåt är de bara programvaran som skiljer..
Ett varv till då, sen är det nog med Offtopic för mig!
Gamla toppen är en 10v. Svar JA!
Jag har aldrig påstått annat!
Den har 144hk om motorn är en 2,5.
(Det finns en 2,0 med 10v toppen också, och den har 126hk)
Nya toppen med 20v har 140hk. Jag kör en sådan personligen.
Någon 20v 144hk har mig veterligen inte sålts öht!
"140hk såldes med M56L eller M56LK växellåda.
170hk och turbos såldes med M56H växellåda"
Detta enl DEMIA, när jag letade växellåda för några år sedan.
"En M56H skulle inte göra sig så bra i en 140hk" menade dom....
Demia borde veta, men visst kan dom ha haft fel....
Men oavsett!
En manuell växellåda har SJÄLVKLART inte ett jäkla dugg med motorn eller dess mjukvara att göra!
Så JA!
Det är bara mjukvara som skiljer en 140hk mot en 170hk! (motor mässigt )
(Mellan en 144hk och 170hk skilljer toppen och antalet ventiler också)
Skillnaden mellan 140hk och 170hk (som är identiska hårdvarumässigt) kommer över 3700 varv.
Under 3700 varv är det INGEN eller obetydlig skillnad.
Men det kan ändå vara bra att veta skillnaden mellan M56L och M56H för den som chippar en 140hk, eller bara ska byta växellåda.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.