Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1302240
Tjenare. Jag kan just inget om elektroniken i bilarna. Men jag har kört de flesta modellerna av v70 med och utan turbo Jag misstänker att du skulle bli besviken även på 170 hk bilarna. Om det finns deg så skaffa dig något med turbo istället med ++ 200 hk med allt det innebär. Det här är ju bara min åsikt som ingen behöver lyssna på om man inte vill. Lycka till.
av MickeM
#1302251
Andreasjj skrev: de är fortfarande gamla toppen som hade 10v.... ok nej 144hk har inte en annan utväxling än en 170hk från 99 och uppåt är de bara programvaran som skiljer..
Ett varv till då, sen är det nog med Offtopic för mig!

Gamla toppen är en 10v. Svar JA!
Jag har aldrig påstått annat!
Den har 144hk om motorn är en 2,5.
(Det finns en 2,0 med 10v toppen också, och den har 126hk)

Nya toppen med 20v har 140hk. Jag kör en sådan personligen.
Någon 20v 144hk har mig veterligen inte sålts öht!

"140hk såldes med M56L eller M56LK växellåda.
170hk och turbos såldes med M56H växellåda"

Detta enl DEMIA, när jag letade växellåda för några år sedan.
"En M56H skulle inte göra sig så bra i en 140hk" menade dom....
Demia borde veta, men visst kan dom ha haft fel....

Men oavsett!
En manuell växellåda har SJÄLVKLART inte ett jäkla dugg med motorn eller dess mjukvara att göra!

Så JA!
Det är bara mjukvara som skiljer en 140hk mot en 170hk! (motor mässigt )
(Mellan en 144hk och 170hk skilljer toppen och antalet ventiler också)

Skillnaden mellan 140hk och 170hk (som är identiska hårdvarumässigt) kommer över 3700 varv.
Under 3700 varv är det INGEN eller obetydlig skillnad.

Men det kan ändå vara bra att veta skillnaden mellan M56L och M56H för den som chippar en 140hk, eller bara ska byta växellåda.
av Andreasjj
#1302274
MickeM skrev:
Andreasjj skrev: de är fortfarande gamla toppen som hade 10v.... ok nej 144hk har inte en annan utväxling än en 170hk från 99 och uppåt är de bara programvaran som skiljer..
Ett varv till då, sen är det nog med Offtopic för mig!

Gamla toppen är en 10v. Svar JA!
Jag har aldrig påstått annat!
Den har 144hk om motorn är en 2,5.
(Det finns en 2,0 med 10v toppen också, och den har 126hk)

Nya toppen med 20v har 140hk. Jag kör en sådan personligen.
Någon 20v 144hk har mig veterligen inte sålts öht!

"140hk såldes med M56L eller M56LK växellåda.
170hk och turbos såldes med M56H växellåda"

Detta enl DEMIA, när jag letade växellåda för några år sedan.
"En M56H skulle inte göra sig så bra i en 140hk" menade dom....
Demia borde veta, men visst kan dom ha haft fel....

Men oavsett!
En manuell växellåda har SJÄLVKLART inte ett jäkla dugg med motorn eller dess mjukvara att göra!

Så JA!
Det är bara mjukvara som skiljer en 140hk mot en 170hk! (motor mässigt )
(Mellan en 144hk och 170hk skilljer toppen och antalet ventiler också)

Skillnaden mellan 140hk och 170hk (som är identiska hårdvarumässigt) kommer över 3700 varv.
Under 3700 varv är det INGEN eller obetydlig skillnad.

Men det kan ändå vara bra att veta skillnaden mellan M56L och M56H för den som chippar en 140hk, eller bara ska byta växellåda.
jaja...
Senast redigerad av 1 Andreasjj, redigerad totalt 0 gånger.
av Andreasjj
#1302275
gubbstrutt skrev:Tjenare. Jag kan just inget om elektroniken i bilarna. Men jag har kört de flesta modellerna av v70 med och utan turbo Jag misstänker att du skulle bli besviken även på 170 hk bilarna. Om det finns deg så skaffa dig något med turbo istället med ++ 200 hk med allt det innebär. Det här är ju bara min åsikt som ingen behöver lyssna på om man inte vill. Lycka till.
jorå visst har man en v70 turbo awd chippad till 260hk också men problemet med den är att diffen rasat :crying:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1302332
MickeM skrev:Men det kan ändå vara bra att veta skillnaden mellan M56L och M56H för den som chippar en 140hk, eller bara ska byta växellåda.
På min 2.0T5(B5204T3) så sitter en L2-låda, den satt i första hand på dieslar vad jag har läst. Lite svårt att hitta info om just 2.0T5(såldes ju bara i italien och ev. något mer udda land), men det verkar som dom satt den i 2.0an för att få upp den upplevda prestandan lite för att matcha 2.3T5. Resultatet blev lite rappare gasrespons mot 2.3an, 0-100 tämligen exakt lika, och ca 5km/h mindre topphastiget(235 mot 240 om jag minns rätt, om det är elektroniskt spärrat vid 235 vet jag dock inte, aldrig provat :D).

Jag har aldrig lagt märke till att 140hk'n har annan låda mot 170hk'n, men jag har ingen anledning att misstro dig heller. Det låter t om rätt troligt eftersom den upplevda prestandan är tämligen identisk trots hela 30hk differans(till skillnad mot 2.0T5 och 2.3T5, där differansen "bara" är 15hk, eller 14, beroende på om man räknar 2.3T5 som 239hk eller 240hk).
Jag misstänker att en chippad 140hk t om kan vara lite rappare än en "äkta" 170hk.

Tycker volvo gjorde ett rätt bra jobb med att jämna ut prestandan mellan dom olika motoralternativen(turbo mot turbo, sugis mot sugis, såklart).
Andreasjj skrev:jorå visst har man en v70 turbo awd chippad till 260hk också
260hk med bara chip? Inte en suck ;-) turboagget klarar inte ens i närheten av det. Du får inte ens ut några 260hk på en T5a med bara chip.
av Andreasjj
#1302451
Lucif3r skrev:
MickeM skrev:Men det kan ändå vara bra att veta skillnaden mellan M56L och M56H för den som chippar en 140hk, eller bara ska byta växellåda.
På min 2.0T5(B5204T3) så sitter en L2-låda, den satt i första hand på dieslar vad jag har läst. Lite svårt att hitta info om just 2.0T5(såldes ju bara i italien och ev. något mer udda land), men det verkar som dom satt den i 2.0an för att få upp den upplevda prestandan lite för att matcha 2.3T5. Resultatet blev lite rappare gasrespons mot 2.3an, 0-100 tämligen exakt lika, och ca 5km/h mindre topphastiget(235 mot 240 om jag minns rätt, om det är elektroniskt spärrat vid 235 vet jag dock inte, aldrig provat :D).

Jag har aldrig lagt märke till att 140hk'n har annan låda mot 170hk'n, men jag har ingen anledning att misstro dig heller. Det låter t om rätt troligt eftersom den upplevda prestandan är tämligen identisk trots hela 30hk differans(till skillnad mot 2.0T5 och 2.3T5, där differansen "bara" är 15hk, eller 14, beroende på om man räknar 2.3T5 som 239hk eller 240hk).
Jag misstänker att en chippad 140hk t om kan vara lite rappare än en "äkta" 170hk.

Tycker volvo gjorde ett rätt bra jobb med att jämna ut prestandan mellan dom olika motoralternativen(turbo mot turbo, sugis mot sugis, såklart).
Andreasjj skrev:jorå visst har man en v70 turbo awd chippad till 260hk också
260hk med bara chip? Inte en suck ;-) turboagget klarar inte ens i närheten av det. Du får inte ens ut några 260hk på en T5a med bara chip.
hahah den är ej bara chippad... :-) de sitter inte nån annan låda mellan en 140hk och 170hk...

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]