Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1300955
Tjenare! Det var ett tag sedan man skrev hr senast. Nu måste jag dock vända mig till de mest klyftiga jag vet, alltså er andra jagrullare :)
Skaffade en -98:ans V70 att pendla till jobbet med. I övrigt gelt OK teknik och jag fick den nästan "for free".

Nu till saken. Bilens batteri dras tomt på tre dagar från fulladdat om bilen står. Jag testade hur mycket som smiter och mätaren visade ett svinn på ca 0.03 ampere.

Kupe'fläkten stannar inte fast man slår av tändningen. Även stereon förblir påslagen tills man stänger den manuellt på powerknappen. Knappreglagen i dörrarna för elhissarna lyser ständigt. Även brytarpanelen för läslampa och innerbelysning.

Nu vore det trevligt att höra om nån annan varit med om nåt liknande, och om någon hittat en lösning.

Jo, förresten. Generatorn laddar aningen dåligt. Sjunker till 12,8- 13 volt vid belastning...
#1300966
Jag är väldigt dålig på bilar då jag just börjat mecka, men kan det vara så att den alltid står i radioläge? D.v.s. att sista nivån på tändningslåset inte följer med ned till 0, utan stannar på 1?

Vet inte om det går att koppla förbi på något sätt och kolla.
#1301302
Update: Relä nummer 9 är helt. HAr ryckt säkringar, en i taget, utan framgång. Nu börjar jag misstänka att laddningsregulatorn i generatorn läcker ström tillbaka till tändlåset..men då är det aningen märkligt att laddningslampan inte lyser, då ju den är kopplad på samma linje...! Fortsätter felsöka...
#1302051
Nu är goda råd dyra...
Jag har bytt tändlåsbotten, ryckt säkringar och kollat reläet under säkringarna. Stereon, fläkten, vindrutetorkarna och en del annat fortsätter gå även fast man drar ur nyckeln.
Jag börjar vara utan förslag på var felet kan vara. Finns det någon elkunnig med liknande erfarenheter här så tar jag gärna emot tips..
#1302080
Koppla bort generatorn och mät förbrukningsamperen.

Föressten måste du ha mött fel.
0,03 A drar inte ur batteriet på veckor....
0,3 kan ge startproblem efter bara nån dag.
(En reläspole drar ungefär 0,3A)

Dioderna i generatorn kan bli dåliga, och "läcka" ström.
Dvs förbruka.
#1302976
Jag har exakt samma problem på min V70 XC (2002), fast min laddar ur på ett dygn. Efter mycket felsökning, bytat batteri, generator och mycket mer, "löste" jag problemet vid att sätta inn en huvudströmbrytare mellan batteri och bil. Det funkar, men är ju inte helt optimalt. Följer tråden och hoppas nån här inne hittar en lösning! :D

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]