Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1303179
Började felet av sej själv eller i samband med att något annat gjordes på bilen? Tänker att någon dragit 12V:s tråd direkt från batteriet till någon radio eller något. Om inte, lite långsökt kanske, men kolla släpvagnskontakten. Där kanske finns en, från tändningslåset, styrd 12v. Kanske någon dragit dit en konstant 12V för att tex köra kylskåp i en husvagn och på så sätt bakmatar in 12 V i tändningslåset. Eller bara smuts/fukt/korrosion i kontakten?
#1312849
Fortsätter tråden. Har 98 volvo v70 där innerbelysning vid golvet fram och varningslamporna i framdörrarna är konstant på. Har kopplat ur dom för att inte batteriet ska dras ur (igen). Alltså så fungerar inte funktionen att dessa lampor ska släckas när jag stänger dörren. Liknande gäller takets belysning - "PÅ" funkar, "0" funkar men "DÖRR-IKONEN" fungerar samma som "PÅ". Dock fungerar bagagets lampa som den ska. Den sätts på när jag öppnar och släcks när jag stänger luckan. oOch varningslamporna i bakdörrar fungerar som de ska...
Summering: Det ligger 12v+ på alla lampor i dörrarna fram och vid golvet fram hela tiden. Vart ligger felet? är alla dörrkistor kassa eller ligger kanske felet i tändningslåset?
(och ska innerbelysning vid golvet fram kunna sättas på och av vid körning?)
Niklas
#1312901
Misstänker låskistorna i fram som du är inne på redan. Larmar den på när du låser med dosan det ska då bli en lång blinkning från bilens blinkers vid låsning?.
Och dioden i fram rutan blinkar.?.
Du har troligen en knapp i förar dörren o en i passagerar dörren fram för o kunna låsa alla dörrar inifrån funkar den
funktionen eller far låsknopparna vid rutorna upp så fort du släppt nödlåsknapparna i dörrsidorna?.
Belysningen vid golvet ska såvitt jag vet inte kunna sättas på vid körning jag kan ha fel här såklart.
Såna där grejor kan stå i instruktionsboken.
#1312972
Ja, När jag centrallåser inifrån så låser det men det hoppar upp direkt. Både HF och VF. När jag låser med dosa blinkar det inte. När jag låser upp med dosa blinkar det två gånger. Larmlampa i framruta blinkar inte. Har inte sett den blinka men säljaren sa att larm fungerade och han hade använt det. Kanske jag har kopplat bort larmet?
#1313001
Min beter sig likadant som din jag har strul med mickrobrytaren i låskistan på vänsterbakdörr är jag ganska säker på.. Och någon har kopplat ur den röda varningslampan där.
Jag mätte spänningen 12.5 v i kontaktstycket för varningslampan tog en mejsel o stängde haspen i låskistan för o simulera att dörren var stängd samma 12.5v iallafall.
Larmet strular larmar ej på. Innerbelysningen får man stänga av på knappen i taket. Det är med stor trolighet det är dina microbrytare i kistorna som jävlas bryter inte de då tror bilen dörren/dörrarna är öppena. Och allt strular. Nu är inte jag expert men detta har jag läst om här på forat samt fråga runt bland mina bekanta. Ska bli spännande o se om nån av oss får ordning på skiten. Om det kan vara tändningslåset törs jag inte spekulera i. Men ditt larm lär inte funka som det sades.
.
Vad säger experterna här om TS bekymmer?.
#1314057
Nu har jag bytt till fullt fungerande låskistor på HF och VF. Köpte först trasig låskista HF på skroten - testa ALLTID innan inköp! Instegslampor och dörrvarningslampa fungerar nu som de ska. Lite svårt att få in kistorna och speciellt låsmekanism på förardörr fram. Tips följer nedan.
Larm, lampor och att låsa inifrån fungerar tip top nu.
Jag bytte även takets armatur så nu funkar det också. Begagnad takarmatur behöver lite motion innan de fungerar :-)
Är det någon som vet hur jag kan ändra tiden till att innerbelysning släcks efter att jag stängt dörrar? Nu verkar det vara minst en minut. Jag vill att de ska släckas fortare...
#1314061
Montering låskista på förardörr.
1. demontera handtaget på utsidan. skruvar sitter ovanför skruvarna till låskistan. Man behöver inte ta loss handtaget helt men ta bort skruvarna.
2. montera in låskistan i dörren och skruva fast den. Det kan vara lite krångligt men lite trail and error och vickande och "lite" våld så går det.
3. ta nu handtaget och se till att den hakar i låskistan inne i dörren. väldigt trångt och mörkt men om du håller handen mot låskolven på handtaget och drar i handtaget så ska låskistan vara i kontakt och öppningsfunktion ska märkas.
4. Nu till låskolvens "pinne"... Bra att vara två här men inget måste. I dörrkarmen finns ett gummi som verkar vara till som titt-hål. ta bort gummit så har tillgång att rikta in pinnen och ha som titthål.
5. Lirka in pinnen i sitt fäste på låskistan genom att dra ut handtaget utan att den tappar sitt fäste med låskistan och sen antingen inifrån använda något vinklat inifrån och sikta in pinnen eller använda titthål och därifrån peta in pinnen. (i brasan :-D )
Det är lite krångligt men när pinnen hittar sitt fäste ska det gå smidigt - inget våld behövs.

Kanske krångligt förklarat men svårt utan bilder och skriver detta ur minnet. Vid behov så ger jag gärna närmare förklaring.
#1319782
Jag vet att microswitcharna i dörrlåsen kan dra de strömmarna som nämns (0,2ah) om låsklacken på b stolpen inte går in i dörrlåset ordentligt, t.ex vid slarvigt/löst stängd dörr, ibland kan det avslöjas genom att kupébelysningen under brädan sporadiskt börjar lysa trots stängd dörr, har du tillgång till multi instrument så du kan mäta så kolla hur mycket som sugs ur batteriet, är det 0,02, testa att med en skruvmejsel stänga dörrlåsen med öppen dörr, droppar förlust till 0 så har du hittat orsaken
åtgärd: bara att flytta låsklacken 2-3 mm utåt på b stolpen

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]