Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1300808
Hej!

Youtube-meckare här, har nyligen klarat av kamremsbyte själv och vill se hur länge det går att hålla liv i min v70. Har gått 36 000mil nu.

Det jag behöver göra just nu är att byta vevhusventilation och felsöka TRACS då det sprakar i hela motorhuven när den slår igång vid lägre hastigheter.

Till saken:
Bytte dämpare i bagageluckan samt antennförstärkaren. Passade på att undersöka lite vad som fanns under golvet och hittade då en kabel med en öppen kontakt på utan någonstans att stoppa in den. På höger sida av bagaget på samma ställe fanns det en kabel som gick ned genom plåten och ut under bilen. Den såg ut att gå till dragkrokskontakten(?), men på den vänstra sidan låg det en öppen kontakt och som sagt förstod jag inte vart den skulle?

Bilen fungerar som den ska förutom TRACS som sprakar sönder så fort den går igång (ingen lampa dock?). Stänger jag av TRACS så knarrar det inte. Kan det ha med detta att göra?

Såhär ser kontakten ut: https://imgur.com/a/T8HhnbK

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 introzen, redigerad totalt 0 gånger.
#1300854
Har du mätt med multimeter eller annat om det finns spänning på kontakten? Om det inte gör det så är det troligen någon fördragen kabel till något som inte finns eller är inkopplat.
Finns det spänning på kontakten, men att du inte får någon klarhet i vad det är, så bör du vira några varv eltejp runt den så det inte uppstår någon kortis.
Det kan ju finnas ett visst intresse i att veta hur stor kabelarea det är. Stora kablar är till för stora strömmar. Alltså något som kräver stor energi.
#1300859
Rådlös skrev: lör 23 feb 2019, 00:14 Har du mätt med multimeter eller annat om det finns spänning på kontakten? Om det inte gör det så är det troligen någon fördragen kabel till något som inte finns eller är inkopplat.
Finns det spänning på kontakten, men att du inte får någon klarhet i vad det är, så bör du vira några varv eltejp runt den så det inte uppstår någon kortis.
Det kan ju finnas ett visst intresse i att veta hur stor kabelarea det är. Stora kablar är till för stora strömmar. Alltså något som kräver stor energi.
Nej, hade ingen multimeter tillgänglig! Golvet är ganska lätt att ta upp märkte jag, så får mäta och se! Kablarna till kontakten var ca 1mm i diameter. Vad fanns det för tillägg när man köpte dessa bilar? Backsensorer el. dylikt?
#1300865
introzen skrev: fre 22 feb 2019, 20:51 Hej!

Youtube-meckare här, har nyligen klarat av kamremsbyte själv och vill se hur länge det går att hålla liv i min v70. Har gått 36 000mil nu.

Det jag behöver göra just nu är att byta vevhusventilation och felsöka TRACS då det sprakar i hela motorhuven när den slår igång vid lägre hastigheter.

Till saken:
Bytte dämpare i bagageluckan samt antennförstärkaren. Passade på att undersöka lite vad som fanns under golvet och hittade då en kabel med en öppen kontakt på utan någonstans att stoppa in den. På höger sida av bagaget på samma ställe fanns det en kabel som gick ned genom plåten och ut under bilen. Den såg ut att gå till dragkrokskontakten(?), men på den vänstra sidan låg det en öppen kontakt och som sagt förstod jag inte vart den skulle?

Bilen fungerar som den ska förutom TRACS som sprakar sönder så fort den går igång (ingen lampa dock?). Stänger jag av TRACS så knarrar det inte. Kan det ha med detta att göra?

Såhär ser kontakten ut: https://imgur.com/a/T8HhnbK

Tack på förhand!
Hur menar du med tracs sprakar sönder så fort den är igång är det när du startar eller kör och svänger?
#1300963
gubbstrutt skrev: lör 23 feb 2019, 01:28 Hur menar du med tracs sprakar sönder så fort den är igång är det när du startar eller kör och svänger?
Märks inte av överhuvudtaget på bilen förutom när man kör iväg och det är halt, eller om man bromsar på halt underlag. Har försökt fånga ljudet på en video här när jag kör max 20km/h och bromsar, både lätt och hårt. Samma ljud uppstår när hjulen spinner om man kör iväg. Inga varningslampor. Har tyvärr ingen utrustning till att läsa koder...

Svårt att höra ljudet när man bromsar då knackandet i pedalen från ABSen tar över, men det hörs väl när man åker iväg och det är exakt samma ljud som kommer vid inbromsning. Har än så länge bara hört detta i lägre hastigheter.

https://1drv.ms/v/s!As4QzI0YyxqDgowZ2dfPiAFuXuVTyQ
Hörs som tydligast vid 00:16 (man får skruva upp volymen lite), därefter stänger jag av TRACS och då låter det ingenting.

Den andra lampan som lyser är till kylarvätskan - har bytt givare men den slockade inte ändå...

vjohnj skrev: lör 23 feb 2019, 14:55 Vet ej vad den är för, men det ska sitta ett relä där.
Intressant... Hittade denna tråden på forumet, kan det vara samma? Ser tyvärr inte bilden då tråden är gammal.
viewtopic.php?f=16&t=92255
#1300979
Det är ABS-systemet som verkar jobbar på din beskrivning, vanligt fel med kallödningar i själva boxen. Antingen köper man på måfå en begagnad box och testar med eller så delar man boxen och löder om stiften till kontakten.

Kablaget/kontakten är till extrautrustning vad jag vill minnas, fanns ju lite diverse utrustning att tillgå på den tiden då det begav sig, 12V uttag, utsugsfläkt mm så det är väl därför som det är fördraget, som till mycket annat i dessa bilar.
#1300994
Hilmer skrev: lör 23 feb 2019, 19:30 Det är ABS-systemet som verkar jobbar på din beskrivning, vanligt fel med kallödningar i själva boxen. Antingen köper man på måfå en begagnad box och testar med eller så delar man boxen och löder om stiften till kontakten.

Kablaget/kontakten är till extrautrustning vad jag vill minnas, fanns ju lite diverse utrustning att tillgå på den tiden då det begav sig, 12V uttag, utsugsfläkt mm så det är väl därför som det är fördraget, som till mycket annat i dessa bilar.
Okej! Trodde inte att man kunde få de symptomen utan varningslampor eller dylikt. ABS verkar ju funka iom att det knakar i pedalen vid inbromsning. Frågan är väl om man ska ge sig på att löda om den själv eller bara leva med ljudet? Eftersom den verkar fungera och inte ger några andra fel som man sett i andra trådar, d.v.s. varningslampor, fel på hastighetsmätare etc. Kanske bättre bara åka med den som den är?

Okej, då tror jag att jag har fått svar på extrakabeln i alla fall! Stort tack!
#1301022
Men vänta nu!

Det fungerar ju utmärkt, enl ägarens beskriving.

Tracs låter när den jobbar med att bromsa spinnande hjul. Ljudet är liknande när ABS jobbar, fast lite annorlunda då bara ett hjul i taget bromsas.

TS beskriver det ju så här:
"Ljudet uppstår endast när man kör iväg i halt väglag så det spinner".
Dvs när tracs jobbar med att bromsa hjulet som spinner fortast.

Vad är problemet?

Om Tracs låter, trots att inget hjul spinner är det fel. Men så beskrivs det inte.
#1301060
Så där lät min s70 glt modellår 00 gamla karrossen och min nuvarande v70 99 låter så där med. Så jag håller med MickeM ovan det ska låta så där. Jag kollade din film lyssnade på ljuden.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]