Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OutKaszt
#1300307
Har en V70 GLT 1999 som plötsligt slutat starta. Motorn drar runt men tänder aldrig. Har läst av felkoder ett par gånger, 2/4 ggr så har felkod IMM-321, Initieringssignal från motorstyrenhet saknas dykt upp.
Kontrollerat reläet för bränslepumpen, som verkar fungera då den fyller fuelrailen med bränsle även efter att man tömt den på tryck. Däremot går den inte konstant utan släpper efter ett par sekunder. Även provat alla nycklar till tändningslåset men utan lycka. Kontrollerat batterier och även provat med ett friskt batteri.

Hur mer exakt fungerar startspärren på dessa bilar? Som jag förstått det så brukar motorn starta för att sedan stänga av efter någon sekund.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1300327
Startspärren stänger av bränslepumpen. Ibland kan bilen hoppa igång några sekunder med hjälp av det föruppbyggda bränslet i fuelrailen, men det är inte alltid säkert.

Och eftersom du dessutom har felkod på just startspärren så är det mest troligt den som är felet. Vanligaste felet är att antennringen behöver bytas.
av OutKaszt
#1300460
Provade byta antennringen ikväll men bilen ville inte starta ändå. Fick dock upp andra felkoder denna gång:

IMM-234 Transponderkommunikation Ingen kommunikation
ECM-720A Kommunikation Immobilizer - Felaktig kommunikation
av halvgute57
#1300744
Jag säger inte att det är men det kan vara ECM som spökar..kolla att ECM får ström och ta loss ECM och gör rent stiften med elektronikrengöring,blås rent och spraya kontaktspray.
av matseman
#1325969
Säkert för sent men i mitt fall bytte verkstaden ut allt inklusive motorstyrenheten eftersom analysinstrumentet signalerade ”ingen kontakt med styrenhet”. Det hjälpte inte eftersom det var kablaget. Hade det varit förr så hade det varit det första man gjort, kollat pm enheten hade ström.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]