Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1299664
Bil v70 99a 10V motorn B5252S. 144 hk. Skum vätskenivå i kylarburken?.

1 varmkörd motor? (tempmätaren hade nyss ställt sig på kl 3) håller man ca 2000 rpm i någon minut stiger kylvätskenivån i burken en 30 - 40mm från burkens skarv. Varm enligt mig är egentligen när bilen är körd några mil. Inte när temp mätaren just gått upp till kl3. Men det är bara vad jag tycker.

2 när man släpper ner på tomgång åker vätskenivån ner rätt fort. Typ på en gång ungefär i jämnhöjd med skarven.

3 När det sen blir lite tryck i slangarna håller sig nivån någon cm över burkens skarv .Eller vid burkens skarv. Dit brukar jag fylla på när allt är helt kallt. Här har jag dock inte fyllt på något då jag skaffa bilen för 3 månader sedan.

4 Kör några mil. Nu sjunker nivån i burken lite från max märket till under burkens skarv istället när jag har ca 2000 rpm.

5 Kör några mil till o stannar och kollar burken nu är nivån antingen i linje med skarven eller upp till överkant på bokstäverna max som sitter över skarven på vätskeburken.

Har bara bytt locket på burken till ett nytt av rätt modell från Volvo bytte när motorn var kall men det var nog inget fel på det gamla det var mest för vetskapens skull.

Jag brukar byta gamla möggiga termostater som suttit i 100 år typ i förebyggande syfte men har (inte) gjort det ännu på denna bil.

Jag har sökt en hel del o sett att andra haft konstiga grejor med men inget stämmer riktigt med mitt fall.

Inget glykol i oljan o tvärt om. försvinner ingen kylvätska kollar nivå vid kall ej startad motor även då kan det skilja ngt ibland normalt??.

Temp mätaren står stadigt kl3 prick.

Inga bubblor i burken vad jag kan se med locket på

Bra värme i bilen fick dra ner rutan en bit palla inte o sitta i bilen annars. Bränns på fingrarna eft en liten stund.

Ingen glykol lukt. Inget på framrutan.

Inga läckor någonstans utvändigt eller i bilen.

Jag har aldrig öppnat locket på burken utom när jag bytte till ett nytt lock o då kall motor hände inget med nivån då.

Jag har inte rört vätskenivån på något sätt. Inga ingrepp.

Jag har aldrig varmkört utan locket.

Ingen rök ur avgasröret annat än den vanliga kondensröken som är vid kallstart.

Det är även en nivåskillnad mellan varm o kall motor med men så ska det väl som vanligt vara??.

Jag har aldrig sett de fenomen jag nämner (punkt) 1-5) i början på sagan.

Jag vet inte om de här fenomenen överst uppstår även med kall motor (inte just nu men ska kolla.)

Jag vet inte om jag har någon bensindriven parkeringsvärmare? (detta såg jag nyss när jag goggla) det stod att 850 har en vid höger bakhjul men om min v70 2.5 SE har det vet jag ej. De skulle visst kunna ge sådana här symtom vad jag förstod.

Är allt detta normalt eller kan det vara termostaten eller blockpackningen?? :-/ .
Senast redigerad av 8 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
#1300868
Jag har nu även testat och hålla lite varv på motorn 1500-2000 rpm helt kall kylvätskenivån i burken åker då upp snabbt från maxnivå en bra bit (30-40 mm) o sjunker lika snabbt när jag släpper ner på tomgång.
Allt kallt o inget tryck alls i slangar så vatten pumpen verkar ju funka. Ska det vara så har inte sett det på min förra bil S70 glt eller någon annan bil?. Den är ju kall o termostaten ska vara stängd så då kan det väl inte stiga o sjunka eller tänker jag fel?. Har även lurat på om det sitter nån termostat alls när det gör så där?.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
av rd350
#1300875
Får du inget tryck i expantionskärlet kan du nog bortse ifrån toppackning ( om påfyllningslocket är helt). Har två gånger varit med om kundbilar som haft en termostat där "bygeln" spruckit, det kan ge väldigt konstiga fenomen. Kolla det, termostater är förbrukningsvara. Har du bensinvärmare så finns det förgreningar på slangarna in till kupen, dessutom ett tidur i bilen.
av MickeM
#1300887
Varierande nivå I kärlet finns det många trådar om.
Nästan alla med (publicerad lösning), har det rört sig om läckage, så det inte blir det övertryck det SKA vara.
Jag tror att läckage i locket är vanligast. Spricka i expkärlet förekommer.
Även mindre läckage i slangar, osv, men då borde det läcka ut också..

Men att det inte är tryck KALL är ju normalt.
Men VARM ska du ha tryck. Annars är det knas.

Termostaten är ju jättelitet att kolla, och billig att byta.
Den påverkar inget tryck, men fenomen kan det nog bli om den inte är stängd eller rent av saknas.
#1300902
Tack för era svar. Hmm hur ska jag säga. Jo locket är helt nytt från volvo. Tidur till bensinvärmare finnes ej. Ingen bensinvärmare finnes. Har ej heller hittat några läckor. Trycket är vid varm motor ca 3mils körning normalt i mina ögon iaf. När man klämmer på slangen övre som jag kommer åt lättast.
Får den stå på tomgång en liten stund blir slangararna hårdare o varmare eller tex till elfläkten startar tar ett tag då är de hårda men det vart lika på min förra bil s70 glt. Vätskenivån är oftast på samma ställe med kall motor ej startad kan skilja lite i bland typ 5-10mm.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1309368
Uppdatering. Termostaten bytt för ca 1 månad sedan. Det bär sig åt som i mitt första inlägg och de andra inläggen fortfarade. Har kört en 200 mil sen dess. Det satt en hel termostat i motorn lär ha suttit där ett tag var ett helvete o få av locket. Och tom tätnings ringen satt som fan. Nivån höjs och sänks även någon cm under körning antar det kan vara normalt?.
Nya termostaten är en original från volvo 90 graders. Några kommentarer om mina tidigare beskrivningar om hur det funkar verkar det normalt eller inte?.
#1314820
Tack för tipset. Jo jag äger en sådan kompmätare redan. Kompet ligger så gott som jämnt rakt över. Tyvärr har jag slarvat bort anteckningen. Men minns att jag tyckte värdena var bra.
Nån gägga har jag aldrig haft i min ägo. Skorven har gått 30400. Vevhusventilationen funkar iaf det är det enda jag vet om den. Motorn drar knappt nån olja alls. Ser ingen förlust av kylvätska.

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder