- lör 16 feb 2019, 20:07
#1299664
Bil v70 99a 10V motorn B5252S. 144 hk. Skum vätskenivå i kylarburken?.
1 varmkörd motor? (tempmätaren hade nyss ställt sig på kl 3) håller man ca 2000 rpm i någon minut stiger kylvätskenivån i burken en 30 - 40mm från burkens skarv. Varm enligt mig är egentligen när bilen är körd några mil. Inte när temp mätaren just gått upp till kl3. Men det är bara vad jag tycker.
2 när man släpper ner på tomgång åker vätskenivån ner rätt fort. Typ på en gång ungefär i jämnhöjd med skarven.
3 När det sen blir lite tryck i slangarna håller sig nivån någon cm över burkens skarv .Eller vid burkens skarv. Dit brukar jag fylla på när allt är helt kallt. Här har jag dock inte fyllt på något då jag skaffa bilen för 3 månader sedan.
4 Kör några mil. Nu sjunker nivån i burken lite från max märket till under burkens skarv istället när jag har ca 2000 rpm.
5 Kör några mil till o stannar och kollar burken nu är nivån antingen i linje med skarven eller upp till överkant på bokstäverna max som sitter över skarven på vätskeburken.
Har bara bytt locket på burken till ett nytt av rätt modell från Volvo bytte när motorn var kall men det var nog inget fel på det gamla det var mest för vetskapens skull.
Jag brukar byta gamla möggiga termostater som suttit i 100 år typ i förebyggande syfte men har (inte) gjort det ännu på denna bil.
Jag har sökt en hel del o sett att andra haft konstiga grejor med men inget stämmer riktigt med mitt fall.
Inget glykol i oljan o tvärt om. försvinner ingen kylvätska kollar nivå vid kall ej startad motor även då kan det skilja ngt ibland normalt??.
Temp mätaren står stadigt kl3 prick.
Inga bubblor i burken vad jag kan se med locket på
Bra värme i bilen fick dra ner rutan en bit palla inte o sitta i bilen annars. Bränns på fingrarna eft en liten stund.
Ingen glykol lukt. Inget på framrutan.
Inga läckor någonstans utvändigt eller i bilen.
Jag har aldrig öppnat locket på burken utom när jag bytte till ett nytt lock o då kall motor hände inget med nivån då.
Jag har inte rört vätskenivån på något sätt. Inga ingrepp.
Jag har aldrig varmkört utan locket.
Ingen rök ur avgasröret annat än den vanliga kondensröken som är vid kallstart.
Det är även en nivåskillnad mellan varm o kall motor med men så ska det väl som vanligt vara??.
Jag har aldrig sett de fenomen jag nämner (punkt) 1-5) i början på sagan.
Jag vet inte om de här fenomenen överst uppstår även med kall motor (inte just nu men ska kolla.)
Jag vet inte om jag har någon bensindriven parkeringsvärmare? (detta såg jag nyss när jag goggla) det stod att 850 har en vid höger bakhjul men om min v70 2.5 SE har det vet jag ej. De skulle visst kunna ge sådana här symtom vad jag förstod.
Är allt detta normalt eller kan det vara termostaten eller blockpackningen?? .
1 varmkörd motor? (tempmätaren hade nyss ställt sig på kl 3) håller man ca 2000 rpm i någon minut stiger kylvätskenivån i burken en 30 - 40mm från burkens skarv. Varm enligt mig är egentligen när bilen är körd några mil. Inte när temp mätaren just gått upp till kl3. Men det är bara vad jag tycker.
2 när man släpper ner på tomgång åker vätskenivån ner rätt fort. Typ på en gång ungefär i jämnhöjd med skarven.
3 När det sen blir lite tryck i slangarna håller sig nivån någon cm över burkens skarv .Eller vid burkens skarv. Dit brukar jag fylla på när allt är helt kallt. Här har jag dock inte fyllt på något då jag skaffa bilen för 3 månader sedan.
4 Kör några mil. Nu sjunker nivån i burken lite från max märket till under burkens skarv istället när jag har ca 2000 rpm.
5 Kör några mil till o stannar och kollar burken nu är nivån antingen i linje med skarven eller upp till överkant på bokstäverna max som sitter över skarven på vätskeburken.
Har bara bytt locket på burken till ett nytt av rätt modell från Volvo bytte när motorn var kall men det var nog inget fel på det gamla det var mest för vetskapens skull.
Jag brukar byta gamla möggiga termostater som suttit i 100 år typ i förebyggande syfte men har (inte) gjort det ännu på denna bil.
Jag har sökt en hel del o sett att andra haft konstiga grejor med men inget stämmer riktigt med mitt fall.
Inget glykol i oljan o tvärt om. försvinner ingen kylvätska kollar nivå vid kall ej startad motor även då kan det skilja ngt ibland normalt??.
Temp mätaren står stadigt kl3 prick.
Inga bubblor i burken vad jag kan se med locket på
Bra värme i bilen fick dra ner rutan en bit palla inte o sitta i bilen annars. Bränns på fingrarna eft en liten stund.
Ingen glykol lukt. Inget på framrutan.
Inga läckor någonstans utvändigt eller i bilen.
Jag har aldrig öppnat locket på burken utom när jag bytte till ett nytt lock o då kall motor hände inget med nivån då.
Jag har inte rört vätskenivån på något sätt. Inga ingrepp.
Jag har aldrig varmkört utan locket.
Ingen rök ur avgasröret annat än den vanliga kondensröken som är vid kallstart.
Det är även en nivåskillnad mellan varm o kall motor med men så ska det väl som vanligt vara??.
Jag har aldrig sett de fenomen jag nämner (punkt) 1-5) i början på sagan.
Jag vet inte om de här fenomenen överst uppstår även med kall motor (inte just nu men ska kolla.)
Jag vet inte om jag har någon bensindriven parkeringsvärmare? (detta såg jag nyss när jag goggla) det stod att 850 har en vid höger bakhjul men om min v70 2.5 SE har det vet jag ej. De skulle visst kunna ge sådana här symtom vad jag förstod.
Är allt detta normalt eller kan det vara termostaten eller blockpackningen?? .
Senast redigerad av 8 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Det är lika bra o lägga ner hela skiten.