Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1299339
Vad jag fattat så är det inte samma motor mellan de årsmodellerna. Bättre svar kan jag inte. Men det finns det andra här som kan.
av Alexas
#1299365
Lucif3r skrev: fre 15 feb 2019, 03:34 Motorn är i grund och botten samma, men kringutrustningen skiljer rejält. Speciellt när "nya" motorn kom -99, där mer eller mindre hela toppen är av annan design pga. VVT osv, annat insug, andra kåpor, annan remspännare osv osv.
Va förändringarna till det bättre?
av MickeM
#1299450
Vad är "bättre" enl dig då?
Efter 1999 blev motorerna ganska mycket snålare på bränsle, med samma eller bättre prestanda.

Men, dom fick flera detaljer mer som kan falera.
Elektroniska gasspjället tex. Vanligt problem.
VVT strular sällan. Oftast själva styrventilen då, som är enkel att byta.

Men dom fick också direktverkande tändspolar, som krånglar mer sällan än äldre med fördelare.

Jag rekomenderar den senare.

Grunden, dvs kamaxlar, vev och block osv, är väldigt lika.
Inte direkt utbytbara, men ingen är dålig.
Väldigt beprövad och stabil motor i grunden.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1299491
Bättre är väldigt subjektivt som micke säger.
Personligen föredrar jag dom äldre helt enkelt för att det är mindre saker som kommer krångla(gasspjället främst) och kostar mindre att laga. Du får ungefär 4 fördelarlock för priset av en tändspole, meen varken fördelare/rotor/tändkablar/etc eller tändspolarna på nya motorerna är något som ofta går sönder, men sönder går dom förr eller senare. Oftast "förr" än senare idag då modellerna är gamla.

Funktionsmässigt/prestanda är det hugget som stucket, stabila motorer överlag. En välvårdat 97a t ex kommer gå bättre än en sliten -00a, och en välvårdad -00a kommer gå bättre än en sliten -97a. Är båda välvårdade så är skillnaden marginal, men då till -00ans fördel.
av SubMarine
#1299555
99- på turbo fick man även ett annat framrör med bra mycket bättre design ur flödessynpunkt samt att motorerna fick oljekylare som standard. Tror även motorerna utan turbo fick oljekylare samtidigt?
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]