Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av enas89
#1297262
Hej hallå!

Jag går rakt på sak.
Har spenderat helgen åt att fixa en massa småfel och dylikt på bilen, bland annat nytt värmepaket, ny vevhusventilation, rengöring av tomgångsventil, rengöring av spjällhus, smörjning av gasvajer och alla rörliga delar kring spjällhuset och lite annat småfix.

Efter detta har bilen börjat bete sig märkligt. Först och främst hänger varvtalet kvar/höjs en aning när man trycker ner kopplingen, vilket jag läst mig till är normalt? Men det var aldrig så innan mina ingrepp! När man står still ligger tomgången jämnt och fint på sina ca 800rpm, inga konstigheter där.

Det som däremot inte alls är rätt, är att när man accelererar lite hårdare så stannar varvtalet på typ 2-3000rpm och vägrar gå tillbaka! Spelar ingen roll om jag stampar på gaspedalen eller skriker svordomar. Efter någon minut eller två av normal körning så går den dock tillbaka till normalt. Vad kan detta bero på? Jag blir inte klok! Är det spjällägesgivaren som spökar tro?

Tack på förhand! :-D
#1300078
Tjyvluft kanske?.
Inget spel i gaswiren?
Inget spel på staget mellan gasrulle o spjällhus?
Har du haft bort spjällägesgivaren ? kan ha fel men på 940 ska den justeras in på något sätt. Det jag menar är att om man har gamla spjället verkar det vara ganska likt 940s gasspjäll med tomgångs ventil och så. Jag läste även något om en vaccum ventil på v70 gamla motorn. På min v70 med gamla 10v motorn sitter det en sådan under batterihyllan rätt långt ut man ser den med en spegel. Om vaccum ventilen om du har nån har med detta att göra törs jag inte svara på då jag inte hittar inlägget nu. Well inte mycket till hjälp men nått korn kanske finns.

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]