Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1299314
Tack för svar. Det som är gjort hittills.
Smörjt övre fjäderbens lagringar tror hunna jag fick in lite teflon krypsmörja där hjälpte ej.
Smörjt knuten nere vid styrväxeln med teflonspray hjäpte ej.
Smörjt krängnings hämmarens gummi lagring på subframen den som sitter med en bygel.
Smörjt alla leder (utom vänster p ände som är ny) med vanlig ATF olja med en injektionsspruta med skit tunn nål genom skyddsgummit ej optimalt. Men det var omöjligt o lokalisera vilken led det var i övrigt. Har inte hört knarrandet sedan dess. Men jag vill testa lite till med kallare o torrare klimat innan jag säger att det är löst. Återkommer med det. Bilen borde gå ett par år till (kanske) och är nybes o skattad välservad på volvo sen den var ny. Ingen utställnings bil dock.
#1300716
Nu när det blev lite kallare är olljudet tillbaka så nu undrar man ska man ta ner övre fjäderbenslagringar?.
Eller kan det vara själva styrväxeln?.
Någon som varigt med om att styrväxeln bär sig åt som ny vid mildväder o tvärtom vid lite kallare väder några minus o ner?.
Ända från början har oljudet varigt klimat relaterat skulle jag vilja påstå.
#1300796
Att leder osv knarrar och gnäller när det är kallt är inget konstigt, allt går så mycket trögare när det är kallt. Blir det något bättre efter du kört ett tag eller fortsätter gnället precis lika mycket hela tiden?

Med det sagt så är det ju skillnad på "vanlig kyla"-gnäll och "det här är inte rätt"-gnäll, och det är ju svårt att säga vilket utav det som är fallet här. Men jag har för mig att du hade en x70 tidigare också, och jag antar att denna är parkerad på samma sätt som den förra, så eftersom du reagerar på det på den här bilen så lutar det ju mer åt "det här är inte rätt"-gnäll.

Tyvärr kan jag inte komma på något knep du kan prova :(
#1300864
Ja jag har haft en S70 glt tidigare det stämmer o jag fattar vad du menar. detta är inte rätt gnäll så att säga :-). Ja den är parkerad på samma sätt. Om det blir bättre när jag kört en stund ja ibland och ibland inte. Jag med flera går bet på att lokalisera vart det kommer ifrån. Jag gillar inte o byta grejor på måfå. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på mer jag heller, Har haft knarrande framvagnar förr 140/240 men alltid lyckats hitta felet. Men fasen inte nu. Får sätta på mitt favorit band Motörhead på fullt skaft i bilen :-) så länge. Tills nån kommer på något nytt eller jag mot förmodan skulle få syn på nått knas.

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]