Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrillew
#1292711
Hej
Fick för högt co på besiktningen
Bifogar bild Bild

Co i sig ville pendla från 0,6 till 0.9. Kan tilläga att varvtalet inte håller sig stabilt heller vid 2500rpm pendlar upp och ner. Har pendlat så 4-5år aldrig hittat felet. Håller dock stabil tomgång runt 850rpm eller vad de är?
Har tidigare bytt tändstift, tändkablar, fördelare och rotor.
Bränsle filter luftfilter är nyligen bytt.
Nyss bytt olja och filter.

Inget avgasläckage vad jag kan känna eller se.

Den har varit på gränsen förut med avgasvärden men inte såhär dåliga.
av chrillew
#1293135
Hej

Har kollat felkoder men det fanns inga =1-1-1 i sockel A2.

Kan tillägga att hade den inne på Volvo för kamremsbyte. Men det känns som den går precis som förut så borde inte ha påverka nåt.

Så vet inte vart jag ska börja..
av chrillew
#1294585
Har felsökt lite.

Kompprov 12kg/170psi så det verkar bra, testade med olja men var marginell skillnad.

Kollade katten och den såg schysst ut, aningen sotigt i rören.

Provade att byta lmm och verkar gå bättre, nu håller den stabila varv vid jämn gas.
av chrillew
#1295938
Har nu bytt lambda sensor, eller 02 sensor som det kallas. och försökte blåsa ur katten på landsvägen med låg växel.
Tycker avgaser börjar lukta bättre än förut mer åt det "renade" hållet som det ska göra.

Så när jag bytte lmm så fick jag bort att det inte gick hålla stabilt varvtal med jämn gas. (neutral, tomvarvning) Varvtalet pendlade upp och ner.

Med bytt lambda så verkar den gå renare och finare samt rycken/tveksamheten har fösvunnit helt nu verkar det som.

Återkommer när jag tagit avgasvärden igen, tänkte nån kanske får nytta av denna information. :-)
av chrillew
#1300222
Är på ruta noll igen, samma avgasvärden som förut.
Tok sprayat startspray ingen reaktion på motorn.
Letat avgasläckage finner inga.

Ett problem som man märker är att den tvekar vid låg och jämn gas. (neutral varvning samt körning)

Är riktigt svårt att hålla 2500rpm antingen dippar den ner till 1700 eller så åker den till 3000rpm. (pendlar också +-100rpm)
Och alla varvtal från 1200 och uppåt när man torrvarvar och håller jämn gas så vill den inte hålla varvet stabilt man hör någon form av misständning.

Blir inte klok påt, dock har den tvekat så här ända sen ja köpte den för 5-6 år sen.

Ska byta turbon också då den glappar både upp/ner samt klickar in ut något. dock tveksam om det har med problemen att göra.

någon som har något tips ?
av chrillew
#1300378
Jo den verkar dra lite extra nu då turbon börjat glappa axiellt på senare tid. Men man ser ingen indikation på röken, laddar å allt som den skall.

Annars drar den väl knappt en halv liter eller så var 100mil som den gjort länge. (uppskattar) som sagt lägg till lite extra nu dock.

Var som nån seg kaka framför katten gissar på olja/sot som samlats där.
Ja hela katten var sotig inuti men bara en tunn hinna.
av SubMarine
#1300442
Ser ju inte så farligt ut tycker jag. 0.5L / 100 mil borde inte heller ge dig dessa avgasvärden. Min 99a drar lika mycket olja och den har fina värden. Har du en IR-termometer och kan kolla hur varmt det är före och efter katten? Det ska vara märkbart varmare vid utloppet från katten än vid inloppet när katten jobbar och är frisk. Du bör hålla runt 2000 varv när du mäter.

Avgasläckage eller insugsläckage har du nog inte problem med då lambdan ligger rätt och stiften ser OK ut.

Det står i protokollet att värdena är dåliga dels på tomgång och på förhöjd tomgång, så frågan är om tvekandet/misständningar verkligen är orsak till att värdena är som de är? Tänkte då du skriver att motorn går bra på tomgång?

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]