Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrillew
#1300449
Ja det kanske man skulle provat, Ska försöka låna mig en ir termometer och kolla!

Nä något läckage tror inte jag heller faktiskt. vet att jag besiktigade förut någon gång då jag glömt och efterdra downpipen läckte lite men gick igenom ändå. men nu är hela systemet tätt vad jag kan känna och höra.

På tomgång går den perfekt, har inte märkt något konstigt. dock om man känner i ratten så kan det som hugga till nån gång då och då, gissar misständning ? varv räknaren är då stilla.

Jag var dit bara för att kolla avgasvärdena förra veckan och om jag inte missminner mig fel så var den schysst på vanlig tomgång nu. men inte förhöjd. Har dock märkt att det var rätt mycket oxidation i fördelaren så beställt en ny.
Provade idag att byta tändstift bosch f5dp0r, verkar gå jämnare, blev en annan finare gång på motorn, så får se hur den beter sig efter nån mil.

Denna besiktning är den förra, kört ca 400mil sen dess.
asdad.png
asdad.png (5.88 KiB) Visad 864 gånger
av NilsO
#1300633
Avgasvärdena är sådana man kan få om motorn (och bränslesystemet etc) fungerar bra men katalysatorn är dålig. En verkstad med avgasmätare kan kolla om katalysatorn fungerar.

Om det varit en lite senare årsmodell så hade det suttit en lambdasond efter katalysatorn också, och då hade man fått felkod för det. Men det gör det väl inte på -95 tror jag.
av chrillew
#1300643
Ja det börjar luta åt katalysatorn. Den är väldigt sotig så den har nog tagit stryk. Men det ligger nog något problem bakom som gjort detta.
Den tvekar/rycker när man accelerar med jämn gas. Men inte om man har turbo tryck.

Som du säger det sitter bara en sond

Hade helst sluppit att byta katten men har nog inget annat val snart.
av MickeM
#1300648
Rycken du beskriver stämmer bra på dåliga tändkablar.
Överslag mellan glasfiberröret ner mot stiften och toppen.
Syns sällan spår av det.

Men det har sannolikt inget med CO att göra.
av chrillew
#1300667
Tändkablarna är bytta till nya bougicord för nåt år sen.

Nä rycken har jag haft sen jag köpte den för 5-6 år sedan och aldrig hittat någon lösning på det. än vad jag har bytt så har man inte märkt någon skillnad. Så borde inte påverka CO nämnvärt som du säger.

Dock pendlande COn ganska mycket sa besiktnings mannen vet dock inte själv hur mycket. Nog för att den är rätt svår att hålla stabilt 2500rpm. antingen ökar den uppåt för mycket eller så släpper man lite lite på gasen och den går ner till 1700rpm.

Så det är nog troligt att katten tagit stryk av att den kanske inte går optimalt? Får nog åka in till volvo som kan mäta ordentligt.
av NilsO
#1301180
CO-värdet ut från själva motorn (före katalysatorn) ska pendla. Det har med lambdaregleringen att göra. Motorn går omväxlande aningen fett och aningen magert – därför pendlar också lambdavärdet före katalysatorn.

Om sedan katalysatorn fungerar som den ska så jämnas lambdavärdet ut till ett genomsnitt nära 1.00, och CO- och HC-halterna blir också ganska konstanta när man mäter (och framförallt mycket lägre än före katalysatorn). Men om katalysatorn inte fungerar så får man såklart samma avgaser före som efter.

Så pendlandet i CO-halt skulle också kunna vara ett tecken på att katalysatorn inte arbetar. Men frågan är som du skriver varför den inte gör det.

Man måste veta att avgassystemet är 100 % tätt före lambdasonden. På en del bilar finns flexrör som kan läcka och på en del kan det bli en liten glipa mellan detaljen som sonden sitter skruvad i och själva röret (det är oftast en del som är svetsad på röret). En läcka där ställer till det ganska mycket även om den är väldigt liten. Men jag vet inte hur det ser ut på just den här modellen, och du verkar ju redan ha kollat det.
av chrillew
#1302687
Har nu skruvat isär lite mer. tog lös turbon som ska renoveras. Turbinhuset måste bytas var fullt med sprickor i det, sen som jag hade anat lite grann så var det en rätt stor spricka i grenröret så får vänta på lite mer delar innan jag kan skruva ihop den.'

Membranet i dumpen hade sprickor och hål i sig också.

Men boven i det hela borde vara sprickan i grenröret som jag missat förut. får hålla tummarna att den går igenom besiktningen sen! dock kan ju katten tagit stryk men det lär väl visa sig sen.

Verkar finnas två olika grenrörspackningar 1 som är som en stansad plåt istället för alla 5 enskilda packningar, Går det att köra med den på turbo grenröret?
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?