Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1292422
Tjena har några funderingar. Tempgivararen en i plasten under motorn höger sida och den andra tempgivaren i gallret bredvid dimljuset på vänster sida. Den ena måste väl vara till ecc o den andra till termometern i instrument huset?.
Nu är det även så att den givaren som ska sitta i plasten under motorn inte sitter där kanske hittar kabel o givaren inanför.
Grejen är att jag inte vet vilken av dom som är tex till ecc eller till termometern i bilen?. Termometern funkar till synes bra.

Nu till det med felkods utläsning som verkar lite märkligt på min bil (tidig 99a). Den har ett OBDII uttag under armstödet.
Min polare fick inte kontakt med motorsystemet med sin laptop (vol fcr) men fick kontakt med resten av bilen med den. Men med en ombyggd blink grej fick han kontakt med motorsystemet. Jag har läst lite andra trådar här men det gällde v70 från 98 om jag minns rätt och om det var OBDII på den bilen framgick ej. Visst min är förvisso tillverkad år 1998 men räknas som en tidig 99a. Frågan är ska det vara så här på min bil?. Den förra bilen jag hade var en sen 1999 S70 glt (modellår 00) den hade med ett uttag som hette OBDII och motorn på den var annat på många punkter det var en av de sista s70in med 170 hk. Gamla karossen. Men där gick det bra att läsa koder med dator eller liknande felkods läsare även till motorn.

Jag tog detta i min egen tråd istället . Om nån svarar så tänk på att ja inte fattar så värst mycket om detta :-) .


Nuvarande bil.
Tidig 99a v70 gaswire fördelarlock o rotor ingen vvt.
144 hk 10v.Motorkod B5252s.

Mvh Gubbstrutt.
Senast redigerad av 3 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
#1292464
Om det gick med blinkdiod så måste du ha Fenix som styrsystem, vilket innebär 10V 140hk(eller 120 om du skaffat en 2.0a......), mekaniskt gasspjäll och fördelarlock.... Vilket jag ser nu att du redan skrivit... d'oh..
nåja, svar på frågan: Ja, det "ska vara så". Det finns ytterst få felkodsläsare som förstår sig på Fenix. Allt annat i bilen (ECC, ABS, etc) läser man ut med vol-fcr eller kompatibel felkodsläsare.

OBDII-uttag finns på alla volvo från 96 och frammåt(inkl. 940/960).


Det är en givare för yttertempen i instrumenthuset och en till ECC'n, ja. Tyvärr kommer jag inte heller ihåg vilken som är vilken.
#1292519
Häftigt man har lyckas skaffa sig en sån där konstig bil igen :-) . Ja då är det bara och bita ihop och räkna blinkningar då. Felkodslistan för 850 torde väl funka då eller?. Den finns ju här på forumet. Tack för din respons Lucif3r :-D .
Ang givarna kan väl du eller någon annan hytta till om ni vet/kommer ihåg. Med vänlig hälsning Gs.
#1292653
Okej tack för svar då måste den andra tempgivaren som ska sitta i skyddsplasten på höger sida under motorn vara till ecc då?.
Har gogglat men hittar bara om de bilar som har yttre givare i backspegeln o den givaren med en liten fläkt i på rattens högra sida. Den ska jag kolla så den funkar på min bil med en bit skithuspapper om det sitter kvar.
Den givare som ska vara i skyddsplatsen höger sida saknas. Likaså kabeln. Men plasten ska ner så jag ser riktigt kanske den finns om jag har tur. Så fort jag får låna lyften av en bekant. Det var kallt o ligga på backen i snö o ylande vind.
Håller på o forskar lite mina ecc funkar ju aldrig som de ska men det kan man inte begära i den prisklassen jag köper bilar i :-) .

Har även fastställt att gas saknas o kan även se att ac kompressor behöver shimsas om. Torkfiltret har sett bättre dagar. Knapparna blinkar när bilen startas. Annars verkar skiten funka med värme o så :-D. Var inte så länge sedan ac biten funka så kanske.
#1298891
Hittade ingen kabel till givaren som borde vara på höger sida i plasten under motorn. inget avklippt eller liknande men hålet finns där. På min förra bil sen s70 modell år 00 satt det en givare i plasten där.
De på volvo kunde som vanligt inte svara. Varken kabel eller givare finns bara hålet i plasten. Jo det stämmer har Fenix 5.2 i bilen till motorstyrningen :-( .
Har kollat efter kabeln engång till samma resultat :-( inget.
Edit
Har nu även varigt på skroten o kollat efter kabeln men hitta ingen där heller. Hittar bara den i vänstra gallret vid dimljuset.
Inte på någon bil varken med nyare motorn eller den äldre. Jag vet dock att den satt på min S70 00a Men ja den här grejen får jag lägga ner. :-(
Men hojta gärna till om ni har en eller ser en.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]