Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gpz
#1292309
Hej!
Jag har sökt på trådar men inte hittar nåt bra svar
Så här
Jag har två V70
1998. 2,5 (2,4)
1997/98. 2,0
Jag har byggt en läsare för blink-koder som svara som den ska men jag hittar ingen lista för att knäcka koderna
Volvo va ju INTE hjälpsamma där
😵
Var hittar jag en lista?
Är det samma koder till 850 och olika
motor/modeller V70 med blink-kod

Tacksam för svar, nästa gång har jag kanske ett svar
RL
av MickeM
#1292433
Du har ju en klistrad tråd "Felkoder till 850" som listar flashkodernas betydelse i denna forumdel.
Borde väl duga?
Det finns inte så många flashkoder för det är inte så avancerat system.

Ja, V70 120hk och 144hk har samma flashmotorkoder som 850.

Men för övriga bilen krävs en laptop, programmet vol-fcr och 409 kkl kabel.
av Gpz
#1292571
Hej och tack för ditt svar
Det är nåt som haltar här, när jag läser olika forum får jag olika svar
1-2-2=Soleniod S1 på 850 är till växellådan
1-2-2= Signal från insugsluftens tempgivare på V70
Hmmm
av volvo94
#1292577
Biltema säljer ut en felkodsläsare för 250 kr o där finns alla koder med och funkar till dina bilar. Men den klarar inte ABS och finns tyvärr bara kvar i ett fåtal varuhus.
av MickeM
#1292628
Gpz skrev: tis 15 jan 2019, 18:19 Hej och tack för ditt svar
Det är nåt som haltar här, när jag läser olika forum får jag olika svar
1-2-2=Soleniod S1 på 850 är till växellådan
1-2-2= Signal från insugsluftens tempgivare på V70
Hmmm
Olika styrdon.
Ja, själva koderna kan vara lika för motor och växellåda där växellådan har flashkoder.
Det finns ju inte många möjliga blink kombinationer med tre siffror.

Men på 850 tas motor och växellåda på olika vis i en dosa under huven. Man vet ju vilket styrdon man läst alltså.
På S/V70 med OBD2 uttag kan du endast ta motorn.
För växellåda, ecc, abs osv krävs Vol-fcr med KKL 409 kabel.
av Gpz
#1293114
Okey
Känner mej tveksam till odb ll läsare då dom fleste tillverkare skriver i sina manualer att dom inte fungerar som dom ska före -99
Men jag litar på dej, det är ju inte ovanligt att hemmapulare har bäst koll, jag har själv precis haft "kurs" för Volvo Nacka. Dom hävdar att V70 -98 inte har blink så jag skickade en film
🤓😁

Får åka ner till BT för att klämma och känna lite

Tack för hjälpen
RL
av MickeM
#1293272
Det är skitsnack av Volvo. Makalöst dålig koll av dom själva.
Hade själv en 1998 S70 144hk, och fick koder med hembyggd diod. (Motor alltså. Inget annat)
Är det Fenix (10v motorer) , är det flashkoder. Punkt!
Motoronic (20v) kan i viss mån läsas med universell OBD-scanner, men koderna blir opålitliga.
För 20v tar Vol-fcr motorn också.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1293292
Gpz skrev: Dom hävdar att V70 -98 inte har blink så jag skickade en film
🤓😁
Ja, som micke redan förklarat så beror det helt på vilket styrsystem V70'in i fråga har, och hur man definierar det hela. V70 har ingen dedikerad blink-dosa under huven som volvo <96, utan man måste bygga sig en egen av 3 kablar, en LED, ett mostånd och en tryckknapp som sen kopplas in i OBDII-uttagets pinnar. MEN, det fungerar enbart på 10V-modellerna, dvs Fenix-styrsystemen, och fungerar enbart för motorkoder(940 och 850 kan man läsa mer på dock, men nu var det ju V70 vi talar om).
V70 med Motronic styrsystem stödjer inte blinkkoder öht.

När desssa modeller var aktuella på marknaden så hade ju volvo inte heller någon hemmapulad blink-diod, utan ett 20000kr's instrument(VCP-2000) som tolkade och gav koderna i text inte helt olikt modernare system. VCP-2000 pensionerades för många år sedan dock, och efterföljaren klarade inte av att läsa Fenix-koderna(det var kul, inte ens volvo kunde läsa koderna ur Fenix då). Tror deras nyare system kan det dock.

Hur som, att anställda på volvo i dagens verkstäder(och utbildningar) inte vet om ful-hacket med blinkdiod på Fenix-styrsystemen som gick ur produktion för 21år sedan är inte direkt konstigt, speciellt inte eftersom volvo själva aldrig använde blink-metoden utan hade specialinstrument. Dom vet "typ" bara att det sitter OBDII-uttag i V70, istället för den tidigare blink-dosan under huven, och det har dom ju fullkomligt rätt i.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...