Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Björn2
#1291942
Hej!

Jag håller på och ska byta topplockspackning på en S7 -00 och har precis tagit bort kamremmen. Noterar då att drevet går att rotera flera grader utan att kamaxeln rör sig? Kan detta vara normalt? Innan hade vi roterat vevaxeln både framåt och bakåt för att ställa in axlarna, kan detta ha något med saken att göra? Var lite knepigt att få den perfekt inställd både på vevaxeln och kamaxel men det förklaras ju av att kamdrevet glappade när vi inte bara roterade motorn medurs..

Användarvisningsbild
av Cotag
#1291944
Maskinen har VVT, variabel ventilstyrning. "Glappet" du visar på videon ställs med oljetryck genom en solenoidstyrd ventil.
Läs på innan du går vidare så det inte blir krökta ventiler som resultat här.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1291968
Nej tyvärr. På min tidigare V40 2.0T skulle man låsa kamaxlarna i "baken" med ett verktyg för att nolla dessa innan man sen vred drevet på rätt håll o la på remmen. kan tänka att det är liknande manöver på denna men överlåter åt dom som gjort övningen att svara.
Återigen, vrid inte på några axlar innan du har koll på vilken ordning det ska göras.
av ECChatare
#1292006
Pillar på samma S70 som Björn. Ytterligare fråga: I bakkant på kamaxlarna kommer man åt att ställa in insugsaxeln med kamaxelkåpan på plats (ej demonterad det kommer senare) men på avgassidan sitter ett plast?-lock och hindrar insyn. Locket är monterat som typ ett lager med kamaxelkåpan och toppen som "lageröverfall". Hur kommer man då åt att ställa avgaskammen vid montering? Locket lär ju komma ju loss vid lyft av kamaxelkåpan men hur och när återmonterar man det vid återmontering? Utan att blockera insyn och möjlighet att ställa avgaskammen? Har i alla trådar och Youtube-klipp aldrig sett bilder eller instruktionskommentarer om detta. Och ja, vi har Haynes.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1292097
ECChatare skrev: sön 13 jan 2019, 09:32 Pillar på samma S70 som Björn. Ytterligare fråga: I bakkant på kamaxlarna kommer man åt att ställa in insugsaxeln med kamaxelkåpan på plats (ej demonterad det kommer senare) men på avgassidan sitter ett plast?-lock och hindrar insyn. Locket är monterat som typ ett lager med kamaxelkåpan och toppen som "lageröverfall". Hur kommer man då åt att ställa avgaskammen vid montering? Locket lär ju komma ju loss vid lyft av kamaxelkåpan men hur och när återmonterar man det vid återmontering? Utan att blockera insyn och möjlighet att ställa avgaskammen? Har i alla trådar och Youtube-klipp aldrig sett bilder eller instruktionskommentarer om detta. Och ja, vi har Haynes.
Tjenare!
Har du skickat en kumpan att ställa frågor så vi andra inte ska förstå att det egentligen är bilen i denna tråd det gäller? :-D
viewtopic.php?p=1263844#p1263844

Är det någon liknande lösning som på min tidigare 2.0T så är det just bara ett dumt täcklock/petskydd. Se bild hur det ser ut om man struntar i att sätta dit locket efter att ha bytt topplockspackning och kör några tusen mil. Det är tätningen som håller oljan på plats och inte locket.
vvt.jpg
vvt.jpg (909.92 KiB) Visad 1745 gånger
av ECChatare
#1292138
Jomenvisst Cotag. Kumpaner och tillika far&son. Fader 60+, svagsynt, långsam och fumlig men med 45 år av skrotbilsskruvande i ryggsäcken. Son; 30+, kvicktänkt, skarpsynt, pillhänt men med trotsålders-unge, hus och gravid fru runt fötterna. Det är dessa kumpaner som försöker få styr på det topp-packningsblåsta objektet.

Tack för svar och bild, det var som vi nog misstänkte: Ett dumt petskydd som med fördel kan hamna i högen av överblivna delar.
av SubMarine
#1292647
Kolla bara så att du verkligen har en packbox där bakom plastlocket. På min 2.5T så satt det ingen men jag satte bara dit ett nytt lock.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1292656
Och det är torrt från olja runt kamrem drevet som visas. Annars kommer det olja på remmen inte bra det har jag lärt mig på det hårda viset. Kolla även det bakre drevet kan bli motorbyte annars riktigt skitjobb det. Med vänlig hälsning Gs.

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]