Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1289797
Hej,

för några veckor sedan började min Volvo S70 -99 gå väldigt dåligt. Det visade sig vara kamaxelsensorn för när jag bytade den blev allt bra igen. Men nu går den dock dåligt igen men inte riktigt på samma sätt som tidigare. Svårt att förklara men den tvekar liksom när man gasar och tomgången är ojämn. Jag gjorde handske testet och det verkar vara lite övertryck i motorn, inte jättemycket men lite grann så vevhuset verkar sjunga på sista versen. I vart fall så rengjorde jag gasspjället och upptäckte att en (vakum?)slang som sitter på vänster sida på insugsrören hade hål i sig. Jag satte på krympslang och sillikonade den och det blev lite bättre, dvs den går lite jämnare, men handsken blåses fortfarande upp. Så nu funderar jag på att byta ut hela vevhusventialationen, är ju bara några slangar och en låda, dock är det ju rätt mycket att plocka isär när jag kollat på youtube. Då bilen är gammal och även har andra problem, tex läcker olja mellan motor/växellåda, yttre drivknuts damask spricker snart, inga sommardäck att tala om, växellådan är seg, så vet jag inte om det är värt att fixa. Finns det någon temporär workaround? Någon som vet vad kittet kostar på Volvo? Var hittar man tredjeparts kit för vevhusventialationen? Det enda jag har hittat finns här men de går inte att köpa? http://www.proparts.se/sv/artiklar/moto ... ationskit/

FInns lite här också: https://vparts.se/se/volvo-xc90/xc90-03 ... evhus.html
Men alla är för motorer med turbo, min har inte turbo. Är lite svårt att avgöra vilket kit jag ska ha eftersom serienumret på klisterlappen på kamrems skåpan är borta och även inskriptionen på motorblocket.
#1289818
nissesvolvo skrev:Något färdigt "kit" till sugmotor har jag letat efter för ca 1 mån sedan. Hittade ingen, vare sig på nån svensk eller europeisk sida. Jag handlade allt mitt på Bilia och det kostade strax under 1200:-
Det är inte särskilt svårt att byta, dock tar det lite tid.
Hmm okej, funderar annars på att chansa på denna: https://vparts.se/se/volvo-xc90/xc90-03 ... ensin.html Står ju att den är för "
Volvo S70 97-00 (alla med 5 cyl och 4 ventiler)." Osäker på antalet ventiler på min dock, vet bara att det är 126HK.
Edit: Motorn är B5202 S och efter lite detektiv arbete så visar det sig att det femte tecknet avslöjar antalet ventiler per cylinder. Alltså 2 ventiler per cylinder; 2*5 = 10. Så det stämmer ju i alla fall.
#1289986
nissesvolvo skrev:Det är fel. Det är till en turbo och kommer ej att passa sugmotorn. På oljefällans överdel är det 2 slanganslutningar. Du skall bara ha 1. Dessutom är slangen på bilden den slang du ej skall ha. Gå in på Volvo istället, där får du rätt grejor.
Ah, borde vara denna då? https://vparts.se/se/volvo-s70/volvo-s7 ... 0-v70.html

Dock saknar de slangar, men rent krasst borde man väl kunna använda vad som helst? Denna snubben gjorde egna i koppar t ex:
#1290110
Det är inte dyrt att köpa allt hos Volvo. Oljeavskiljare, 2 korta anslutningar mellan avskiljare och blocket, den långa slangen som går till spjället (inkl banjokoppling) plus en ny insugspackning och lite klämmor, kostar knappt 1200:-. Jag har endast sett på en sida där dom hade alla grejor som jag räknat upp här. Tysk sida, så inkl frakt så blev det 400:- dyrare hos tysken än här hemma. Väl investerade pengar.
En täppt vevhusventilation kan tex orsaka att div packboxar börjar läcka. Typ den som är mellan motor och växellåda.Gör Du inget åt den så finns det en risk att olja kommer på lamellerna och då blir du ståendes.
Jag upptäckte på min att jag hade täppt ventilation när det trycktes ut olja vid oljefiltret en morgon.
#1290113
nissesvolvo skrev:Det är inte dyrt att köpa allt hos Volvo. Oljeavskiljare, 2 korta anslutningar mellan avskiljare och blocket, den långa slangen som går till spjället (inkl banjokoppling) plus en ny insugspackning och lite klämmor, kostar knappt 1200:-. Jag har endast sett på en sida där dom hade alla grejor som jag räknat upp här. Tysk sida, så inkl frakt så blev det 400:- dyrare hos tysken än här hemma. Väl investerade pengar.
En täppt vevhusventilation kan tex orsaka att div packboxar börjar läcka. Typ den som är mellan motor och växellåda.Gör Du inget åt den så finns det en risk att olja kommer på lamellerna och då blir du ståendes.
Jag upptäckte på min att jag hade täppt ventilation när det trycktes ut olja vid oljefiltret en morgon.
Kanske får bli att ringa Volvo ändå, kan ju fråga vad det kostar. Jag gav bara 2000kr för bilen så känns inte så värt det, men visst, 1200kr och 1 dags arbete kanske det är värt om bilen håller i 12 månader till.

I våras började det även läcka ur filtret någon månad efter oljebyte vilket jag tyckte var märkligt. Bytade filtret då igen och det hjälpte, antog att det var biltema skit som var dålig, kan ju varit vevhuset redan då? Dock är det inte helt trasig tror jag, som sagt handsken blåses inte upp så mycket och det kommer ingen rök ur oljestickan. Mitt huvudproblem är fortfarande att den går dåligt och tvekar vid gas, kan ju vara tändkablar, spole och annat som spökar. Stiften är nya i alla fall.
#1290178
Ringde dem nu; Avskiljaren var billig, 270kr men den långa slangen kostade 550kr och korta slangen 200kr. Dessutom visste han inte vilken slang jag skulle ha, finns tydligen en som är 20cm och en som är 40cm. Får väl försöka luska ut det själv utan att ta isär allt.
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]