Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
#1289425
Hej,

Jag köpte mig en trevlig v70 2.5t -98 idag. :-D

Vad är det för kamremsbyte intervall på den bilen?

Och hjullagret fram måste bytas också.;Är det ett svårt jobb att byta ett sånt.?

Bilen är en V70 2.5t 98.
#1289463
Kamrem bör ha 12.000mil/10år, vad som kommer först. Men det är enkelt att kolla upp hur den mår. Bara plocka plasten.
Hjullager är skruvad på navet inifrån. Bara ta loss bromsdetaljer, drivaxel på centrumskruven/mutter o ta loss lager med sina 4 E-Torx bultar. Om man mekar lite, bör det inte vara ett problem.
Obs: Drivaxel kan vara limmad och behöves lite våld att ta loss.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av pop
#1289469
Tackar så mycket för svaren. :-D

Har läst att kamrems intervallen är 16000 mil eller 10 år någonstans också.så därför är jag lite osäker på detta.

Om jag slår in reg nr på car.Info så står det 16000 mil eller 10 år :x

Hjullagret lämnar jag bort känns det som för byte. :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1289485
16k mil är från 99 årsmodell, tidigare har 12k. Jag vill dock minnas att det är 8 års intervall och inte 10. Är du inte helt 100 på när kamremmen byttes senast så byt den, kostar inte så mycket om man jämnför alternativet - totalt motorhaveri(det är inte som på gamla 8v rödblockare där det ofta bara är att kränga på en ny rem och köra vidare, utan här blir det totalhaveri om remmen går).

För att byta hjullagret måste centrummutern bort, jag tog hjälp av en 2m lång parabolstång som hävarm för att få loss min... yup, dom sitter duktigt. Har du otur är drivaxeln dessutom limmad, vilket betyder att det är ett H-E att få ur skiten. Stor slägga, värme och en jäkla massa våld krävs(dom som hävdar att "lite" våld krävs har nästan uteslutande INTE limmade axlar)
När det till slut är ur världen sitter lagret med 4 E-torx från baksidan. Inga nämnvärda problem med dessa. Montera i omvänd ordning och var noga med att dra centrummuttern med rätt moment.
av pop
#1289490
Lucif3r skrev: mån 31 dec 2018, 11:27 16k mil är från 99 årsmodell, tidigare har 12k. Jag vill dock minnas att det är 8 års intervall och inte 10. Är du inte helt 100 på när kamremmen byttes senast så byt den, kostar inte så mycket om man jämnför alternativet - totalt motorhaveri(det är inte som på gamla 8v rödblockare där det ofta bara är att kränga på en ny rem och köra vidare, utan här blir det totalhaveri om remmen går).

För att byta hjullagret måste centrummutern bort, jag tog hjälp av en 2m lång parabolstång som hävarm för att få loss min... yup, dom sitter duktigt. Har du otur är drivaxeln dessutom limmad, vilket betyder att det är ett H-E att få ur skiten. Stor slägga, värme och en jäkla massa våld krävs(dom som hävdar att "lite" våld krävs har nästan uteslutande INTE limmade axlar)
När det till slut är ur världen sitter lagret med 4 E-torx från baksidan. Inga nämnvärda problem med dessa. Montera i omvänd ordning och var noga med att dra centrummuttern med rätt moment.
Tackar så mycket för svaren

Det har jag också läst att det är 12000 mil upp till 98 års modell :-)

Vad kan ett sånt byte av kamrem kosta tror ni.?

Självklart är det jättesvårt att säga ett exakt pris det vet jag men på ett ca tänkte jag, ;-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1289492
På verkstad? Min volvo-verkstad gav en offert på 4-4.5k, det inkluderade dock vattenpump också(som är smart att byta samtidigt). Jag böt dock min själv för knappa 2k i material(inkl. vattenpump, glykol och multirem), + en femhundring för tolkar på biltema. Så totalt runt 2500.

Skippar man vattenpumpen och anlitar en småverkstad kan man nog få det gjort för 3-3.5k, men frågan är hur seriöst bytet blir gjort då. Många byter remmen utan att använda tolkar(= mindre jobb), men då blir inte kammarna helt 100% korrekt ställda. Anledningen till detta är att kamdreven är justerbara ca 2 kugg vardera, vilket i praktiken innebär att markeringarna på dreven inte säger ett skit om hur kammarna faktiskt står.
Min egen bil är ett praktexempel på där remmen bytts utan tolkar tidigare, kammarna stod tillsammans nästan en hel kugg fel. Visserligen ingen katastrof, men det är likväl fel och nog märktes det skillnad när dom blev rättställda, om än marginell. Svarar bättre på gasen och drar lite mindre bränsle, ca 0.02l/mil mindre - inte mycket men hey, likväl mindre än innan :p

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]