Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1289340
Hej,
Min ena bromscylinder bak insida har rostat fast så jag ska byta hela oket. Såg då att insida bromsskiva var alldeles rostig, antagligen för att bromsen inte tagit där på ett tag. Tror ni det går att slita ner detta med att bromsa lite med nya beläggen? Se bilder på ytan. Är ju aningens skrovlig.

Måste jag byta, så måste jag ju byta andra sidan med. Och det innbär ju mer jobb samt typ 800kr kostnad för skivorna på biltema.

Har en V70 -99
2A030B5A-1046-4571-B93B-5C5DD6666348.jpeg
2A030B5A-1046-4571-B93B-5C5DD6666348.jpeg (76.72 KiB) Visad 381 gånger
86D432FB-B040-40FE-B8FF-39321A2B6C09.jpeg
86D432FB-B040-40FE-B8FF-39321A2B6C09.jpeg (84.1 KiB) Visad 381 gånger
#1289359
Man kan nog bromsa bort det mesta faktiskt men... Krävs mycket tvärnitar och kommer slita belägg så.... Byt, skivorna kostar inte mycket.
#1289476
Byt båda skivorna inkl belägg och se över handbromsen samtidigt.
Lite smörja kanske, och är handbromsbackarna kass, var det tur du fixade det nu, innan det blev ett problem.

Då är det problemfritt i åratal, och kör du bilen i mer än 1 år till är den (i bilsammanhang) ganska ringa kostnaden avskriven....
#1289552
Det var paketpris 749kr för både skivor och belägg bak så är väl okej ändå. Ingen aning hur bromsbackarna är, de gick igenom besiktningen iaf men kommer säkert anmärka på detta nästa år bara för det... men orkar inte byta mer denna gången (på grund av okunskap om bromsbackar), men nu vet jag iaf vad som krävs för att komma åt backarna om det krävs nästa gång.
Edit: men ska kolla om det finns nån lämplig del att smörja.
#1289586
Justera handbromsen blir du ju tvungen till.
Du måste släppa på justeringen helt både vid hjulet och inne vid spaken för att få av skivan.
Visst våld kan krävas ändå.

Om du tittar i kategorin Tips och Trix har jag gjort en guide om hur man justerar handbromsen.
Den är för V70N, egentligen, men eftersom jag gjorde guiden efter att man monterar justerare även på V70N, (inte standard på dom) så är tillvägagångssättt lika på S70/V70I/ & 850 som har justerskruven orginal.

Du har ett hål med gummiplupp i skivan där du med mejsel kan vrida en kuggkrans.
(Du måste vrida skivan till rätt ställe)
I guiden visar jag genom ett hål för hjulskruvarna, men tidiga har speciellt hål för det.
Det skiljer något vid virejusteringen uppe vid spaken också.

Du kan INTE justera allt uppe vid spaken, för då får du värdelös handbroms.
Och backarna måste gå helt tillbaka vid injusteringen vid hjulen.
För spänd vire så blir allt knas.
snö

Ingen snö här i mittsverige idag. Solen […]

Min Volvo 850 från 1995 har jag haft i 4-5 &[…]

En XC90 hade varit perfekt.

Bilen fungerar utmärkt nu köpte en begag[…]