Sida 1 av 1

länkarmsbyte 850-96

Postat: fre 28 dec 2018, 00:00
av tecsonic
Hej, håller på att byta länkarm fram vä på 850-96:a.
Skruvade av 3 muttrar och drog ut 2 bultar men den 3:e bulten
får jag inte av fast jag har försökt slå ut den utan resultat.
Den är lite skev(lite som en banan) p.g.a. mycket glapp.
Har funderat på att ta en skruvavdragare eller är det en dålig ide' ?
Har någon nån ide' ?

Re: länkarmsbyte 850-96

Postat: fre 28 dec 2018, 10:20
av MickeM
Men?
Sitter länkarmen fast trots att muttrarna är borta, eller vad?
Skruvarna sitter ju instuckna inifrån genom subframe.
Sitter en sådan skruv fast, måste den ha rostat fast.
Enklaste då, är väl att inte byta den skruven, utan återanvänd den.

Ofta får man inte ur skruvarna utan att dom tar i motorn heller.

(Jag antar nu att du har länkarmen som sitter med fyra horisontella skruvar genom subframe, och inte länkarmstypen med två horisontella skruvar i färdriktningen)

Eller menar du kanske skruven vid spindelleden som den tredje skruven?

Re: länkarmsbyte 850-96

Postat: fre 28 dec 2018, 11:17
av Marlboroman
Är bulten sned så lär inte en avdragare hjälpa ett dugg, utan det är mer en fråga om att försöka kapa av bulten och ersätta den.

Re: länkarmsbyte 850-96

Postat: tis 01 jan 2019, 12:26
av tecsonic
MickeM skrev: fre 28 dec 2018, 10:20 Men?
Sitter länkarmen fast trots att muttrarna är borta, eller vad?
Skruvarna sitter ju instuckna inifrån genom subframe.
Sitter en sådan skruv fast, måste den ha rostat fast.
Enklaste då, är väl att inte byta den skruven, utan återanvänd den.

Ofta får man inte ur skruvarna utan att dom tar i motorn heller.

(Jag antar nu att du har länkarmen som sitter med fyra horisontella skruvar genom subframe, och inte länkarmstypen med två horisontella skruvar i färdriktningen)

Eller menar du kanske skruven vid spindelleden som den tredje skruven?
Länkarmen sitter med 3st horisontella skruvar och för att byta länkarm så måste du dra ut skruvarna.
Så jag vet inte vad för del du pratar om??
Jag vet också att skruven är lite som en banan då jag har roterat på skruven men inte får ut den. (det är inte skruven vid spindelleden)

Re: länkarmsbyte 850-96

Postat: tis 01 jan 2019, 12:28
av tecsonic
tecsonic skrev: tis 01 jan 2019, 12:26
MickeM skrev: fre 28 dec 2018, 10:20 Men?
Sitter länkarmen fast trots att muttrarna är borta, eller vad?
Skruvarna sitter ju instuckna inifrån genom subframe.
Sitter en sådan skruv fast, måste den ha rostat fast.
Enklaste då, är väl att inte byta den skruven, utan återanvänd den.

Ofta får man inte ur skruvarna utan att dom tar i motorn heller.

(Jag antar nu att du har länkarmen som sitter med fyra horisontella skruvar genom subframe, och inte länkarmstypen med två horisontella skruvar i färdriktningen)

Eller menar du kanske skruven vid spindelleden som den tredje skruven?
Länkarmen sitter med 3st horisontella skruvar och för att byta länkarm så måste du dra ut skruvarna.
Så jag vet inte vad för del du pratar om??
Jag vet också att skruven är lite som en banan då jag har roterat på skruven men inte får ut den. (Det är inte skruven till spindelleden)

Re: länkarmsbyte 850-96

Postat: tis 01 jan 2019, 12:56
av MickeM
Denna länkarms modell sitter med fyra skruvar genom subframe.
(Ingår i satsen, samt skruven för spindelleden)
https://www.mekster.se/lankarm-turbo-di ... gJSi_D_BwE

Denna länkarms modell sitter med två horisontella skruvar i färdriktningen, samt en för spindelleden:
(Ingår i satser samt skruven för spindelleden)
https://www.mekster.se/lankarm-hoger-31 ... gLWNPD_BwE

Någon annan modell har jag inte sett på 850 eller s/v70 I.
Tidiga 850 hade en länkarm i ALU med lös spindelled, men den borde ha samma infästning, eftersom man vill montera dom på senare modeller.

Jag hade förvisso för mig att det var skruv i bakifrån motorhållet, och mutter ytterst på länkarmsidan (på modellen med fyra skruv), men det var nog "skruv bakifrån och gängat i staget genom bussningen" som V70N.

Jag minns kanske fel ang det, men två eller fyra skruvar borde det vara hursomhelst.

Detta löser inte ditt problem givetvis, men jag får inte ihop exakt vad som är problemet med vilken skruv.
Men om skruven måste bort, och det inte går, så måste man ju kapa.
Sen blir problemet att få dit en ny skruv, så klart.

Re: länkarmsbyte 850-96

Postat: tis 01 jan 2019, 16:46
av tecsonic
En bild säger mer än tusen ord.
Jag tänkte om det fanns någon annan ide' istället för kapen, för det är absolut den sista utvägen precis som för doktorn är det skalpellen som är sista utvägen.
eftersom jag inte har en kap, så får jag be en verkstad om hjälp :(




1.jpg
1.jpg (92.39 KiB) Visad 464 gånger

Re: länkarmsbyte 850-96

Postat: tis 01 jan 2019, 18:01
av MickeM
Ok, så det var modellen med två skruvar i färdriktningen, och du menar "den tredje skruven är den till spindelleden" som jag frågade i mitt första inlägg.
(Du anar inte hur många som menar nån helt annan pryl än man tror. Därför dessa frågor)

Ja, dom två skruvarna mot subframe måste bort helt klart, trots att muttern är av.
Naturligtvis.
Men jag har nog aldrig sett någon sådan skruv böjd, på någon bil, men skruvarna kan vara duktigt fastrostade i bussningens inre rör.
Vrider den sig utan att inre röret följer med, borde man kunna slå ur den tycker jag.
Men lite: vrid-slå-vrid-slå....

Backar den inte för några kraftigare slag får man kapa.
Värma med gas har man fått gjort på sådana bussningar ibland. Gummit förstörs lätt, men den ska ju ändå bytas.
Men är skruven som en banan, hjälper ingen värme nämnvärt.

Det är tyvärr inte värdens enklaste ställe att slå hårt heller.
Och knappast med bilen stående på domkraft på marken.

Några andra sätt finns inte tyvärr.
Inga specialavdragare för detta ändamål.
Våld!