Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Norgus
#1288804
Hej!

Stora bulten som fäster bakvagnsfästet i chassit har nött sig igenom bakvagnsfästet. Jag har testat skruva ur den för att se om det skulle gå att byta den mot en ny, men den går bara runt. Jag undrar hur ni skulle göra, om det går att "steloperera" den genom att bara svetsa fast bulten i bakvagnsfästet. Dock tror jag att bussningen kommer smälta och jag är osäker på vad besiktningen säger om det. Jag bifogar bild på både den som är OK och den som nött genom godset.

Mycket tacksam för alla förslag!

Mvh,

Anton
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1288807
Beror ju på vad du menar med bakvagnsfäste? Plåten under eller den stora tjocka ringen där bussningen sitter? Är det bara plåten som gett sig så kan man säkert svetsa ihop något. Har bulten gått igenom den stora ringen där bussningen ska sitta så är det frågan om det ens är lönt att försöka laga.
av Norgus
#1288942
Marlboroman skrev: tor 27 dec 2018, 20:05 Beror ju på vad du menar med bakvagnsfäste? Plåten under eller den stora tjocka ringen där bussningen sitter? Är det bara plåten som gett sig så kan man säkert svetsa ihop något. Har bulten gått igenom den stora ringen där bussningen ska sitta så är det frågan om det ens är lönt att försöka laga.
Tack! Ja det är plåten under som håller fast bakvagen i chassit, där finns en bult med bussning och där bulthuvudet är har det gnagit sig igenom plåten. Jag lade in 2 bilder i en Annan kommentar.
av Norgus
#1288943
Marlboroman skrev: tor 27 dec 2018, 20:05 Beror ju på vad du menar med bakvagnsfäste? Plåten under eller den stora tjocka ringen där bussningen sitter? Är det bara plåten som gett sig så kan man säkert svetsa ihop något. Har bulten gått igenom den stora ringen där bussningen ska sitta så är det frågan om det ens är lönt att försöka laga.
Tack! Ja det är plåten under som håller fast bakvagen i chassit, där finns en bult med bussning och där bulthuvudet är har det gnagit sig igenom plåten. Jag lade in 2 bilder i en Annan kommentar.
MickeM skrev:Bilder vore hjälpsamt....

Tack för att du vill hjälpa, jag kan ta fler bilder ikväll om det behövs!
http://imgur.com/gallery/GC0DMen
av Norgus
#1288975
Litegrann, men det är väldigt tungt. När man lyfter bilen med domkraft kan man se bulten röra sig "framåt" i glappet i plåten som är trasig. Jag är inte stark nog att rubba den märkbart med handkraft.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1288983
Då är ju frågan om det är bulten som gått av eller om något i golvet har gett sig. Från golvet så ska det gå ner ett litet rör som bulten går upp igenom. Det röret är även en styrning för bussningen. Röret syns rätt bra på denna bild:

https://goo.gl/images/2mnBt8

Sen blir ju frågan hur bussningen ser ut och om bulten har börjat krökas. Om man vrider på bulten, rör sig axeln framåt/bakåt? Och är själva bussningen slut så spelar det ju egentligen ingen roll om man svetsar fast bulten på något finurligt sätt.
Sen är det ju tråkigt nog som så också att värdet på bilen samt tillgång till verkstad/verktyg lär vägas in. Det är klart att det går att få ihop någonting, men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart?
av Norgus
#1288994
Bulten är ej sned, bussningen är nog sliten men sen är ju kvar iallafall. Enda alternativet jag ser är ju att svetsa ihop bulten med plåten och hoppas på det bästa då bulten inte verkar vara designad för att kunna dras ut (går runt runt). Problemet är ju att glappet mellan bulten och plåten är kanske en 4-5mm så det blir ju ingen supersvetsning tror jag, svårt att få till. Verkstad har jag och svets och verktyg, en ny plåt kostar några hundra men går som sagt inte att få bort.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]