Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1287647
Jag tror att det är hylsan i vinkelväxeln.
Framhjulen drar fullt ut, men det är till bakhjulen det smäller över när splinsen hoppar.

Att bara ena framhjulet slirar är inte konstigt, och bevisar faktiskt att båda främre drivaxlarna är hela.
Har hjulen olika God friktion, slirar bara det hjulet med minst friktion.
Du har ju öppen differential mellan framhjulen, och skulle en drivaxel/knut till ett framhjul gå av, så fick du närapå friläge eftersom allt vridmoment ju går dit det går lättast. Den trasiga axeln, i sådant fall.
Bakhjulsdriften skulle dock inte påverkas.
Och visst skulle bakhjulen i ett sådant läge kunna trycka bilen framåt, men ganska svagt pga Viscokopplingens funktion.
Bilen skulle i det scenariot bli svagt bakhjulsdriven, och inget alls fram.
Så andra framhjulet skulle inte kunna slira.

Isf ska du ha brusten knut, som på något vis kopplas ihop mekanisk tillfälligt ibland, men det känns extremt långsökt.
#1287713
Den går inte igenom besiktningen med demonterad kardan.
Den är helfordonsgodkänd som 4wd.
Regga om som 2wd är nog att glömma.

Är det friläge i hylsan, så kan ju allt sitta kvar.
Dom testar inte AWD funktionen.
Men med demonterade prylar är det ajabaja.

Men låter det illa kan man inte bara köra heller...
av LpBp
#1287744
MickeM skrev: tor 20 dec 2018, 22:22 Den går inte igenom besiktningen med demonterad kardan.
Den är helfordonsgodkänd som 4wd.
Regga om som 2wd är nog att glömma.

Är det friläge i hylsan, så kan ju allt sitta kvar.
Dom testar inte AWD funktionen.
Men med demonterade prylar är det ajabaja.

Men låter det illa kan man inte bara köra heller...
Förstår mig inte på bilen först så smäller det och låter och nu så är bilen tyst som en mus och inga smällar eller nått liknande som det gjorde när jag startade tråden så hylsan är nog helt slut så att det är nog som du säger friläge i hylsan.
Enda problemet är nu att framhjulen tappar grepp riktigt lätt nästan för lätt för traction controll inte fungerar men det kan man leva med om man gasar försiktigt. Så blir nog att bara köra vidare som bilen är nu. Bör väll intd vara några problem hjulen eller nått sånt kan väl inte låsas eller nått sånt pga av de hära?
#1287748
Risken att några hjul låser sig är tämligen minimal. vinkelväxeln och kardanen är inte direkt kopplade till bakhjulen som på en bakhjulsdriven bil, så även om kardanen och/eller vinkelväxeln skulle tvärlåsa sig skulle bakhjulen fortfarande snurra fritt(och samma sak gäller även omvänt, kardanen/vinkelväxeln kan snurra fritt även om bakhjulen låser sig).
Framhjulen löper ingen större risk på en AWD än en FWD att låsa sig.
Trots att båda axlarna drivs av samma växellåda så är drivningen ändå separat för var axel.

Dessutom är hela systemet byggt för att brista på ett specifikt sätt om något blir fel. Denna bristning är hylsan som kopplar samman vinkelväxeln med växellådan. Problemet är väl att dom gjorde den FÖR svag, så den brister även under normala motstånd. Men hade hylsan inte varit den del som brister så hade t ex en kardan-låsning tagit med sig bl.a. växellådan på köpet. Tror nog vi alla kan vara ense om att tappa bakhjulsdriften är betydligt bättre än att skrota hela lådan ;)
Volvo bytte till en starkare hylsa sent 2000-tal, typ 08-09. Denna håller bättre, men fortfarande för svag för lite mer inspererad körning.

Nu har ju V70XC dock ytterligare en väldigt svag länk i sitt AWD-system, nämnligen visco-kopplingen som kopplar driften till bakhjulen. Denna är grymt känslig för slir och går sönder väldigt lätt. Den främsta orsaken är olika slitage på fram- resp. bakhjulen. Det krävs inte mycket differans innan viscon börjar slira för glatta livet(mer precist - kardanen snurrar fortare eller långsammare än bakhjulen), med ett haveri tätt i hälarna. Visco-ras är dock i 99.9% av fallen ofarligt, man tappar bara all bakhjulsdrift och inget mer. Inga missljud, ingenting. Finns gott om folk som åker runt utan att ens veta om att deras AWD är kass :p

Det är ett väldigt känsligt och kinkigt AWD-system på volvos tidigare modeller, som i viss mån fortfarande finns kvar även på nyare modeller.
#1287751
Att du upplever att framhjulen tappar fäste lätt, är för den numera bara är 2wd.
Jag har kört mycket 4wd i mina dagar, eftersom vi bor i skogen på ett berg.
Skillnaden är ofattbar.

Men Volvos 4wd är ett kass system.

Tyvärr inget bättre på senare V70N med Haldex heller.
Samma kassa vinkelväxel, och sen också div problem som Haldex drabbas av. (Som alla bilmodeller med haldex). AOC kopplingen, förtyckspumpen, osv.)
Allt ovan i samma bil. Stor renoveringsbudet krävs.

Därför kör jag nu 2wd V70. Men tusan vad den är tråkig i korsningar. Bara spinner.
Vi har dock också en 2002 Rav4 med 100% mekanisk 50-50 4wd.

Om det slutat låta illa så är nog splinesaxeln rund nu.
Egentligen bara att åka, men ett oljebyte i vinkelväxeln, så inte spånorna kvaddar dreven/lagren kanske?
Med allt på plats är det bara att hålla käften på bilprovningen så är det inga problem.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]