- tor 20 dec 2018, 17:33
#1287647
Jag tror att det är hylsan i vinkelväxeln.
Framhjulen drar fullt ut, men det är till bakhjulen det smäller över när splinsen hoppar.
Att bara ena framhjulet slirar är inte konstigt, och bevisar faktiskt att båda främre drivaxlarna är hela.
Har hjulen olika God friktion, slirar bara det hjulet med minst friktion.
Du har ju öppen differential mellan framhjulen, och skulle en drivaxel/knut till ett framhjul gå av, så fick du närapå friläge eftersom allt vridmoment ju går dit det går lättast. Den trasiga axeln, i sådant fall.
Bakhjulsdriften skulle dock inte påverkas.
Och visst skulle bakhjulen i ett sådant läge kunna trycka bilen framåt, men ganska svagt pga Viscokopplingens funktion.
Bilen skulle i det scenariot bli svagt bakhjulsdriven, och inget alls fram.
Så andra framhjulet skulle inte kunna slira.
Isf ska du ha brusten knut, som på något vis kopplas ihop mekanisk tillfälligt ibland, men det känns extremt långsökt.
Framhjulen drar fullt ut, men det är till bakhjulen det smäller över när splinsen hoppar.
Att bara ena framhjulet slirar är inte konstigt, och bevisar faktiskt att båda främre drivaxlarna är hela.
Har hjulen olika God friktion, slirar bara det hjulet med minst friktion.
Du har ju öppen differential mellan framhjulen, och skulle en drivaxel/knut till ett framhjul gå av, så fick du närapå friläge eftersom allt vridmoment ju går dit det går lättast. Den trasiga axeln, i sådant fall.
Bakhjulsdriften skulle dock inte påverkas.
Och visst skulle bakhjulen i ett sådant läge kunna trycka bilen framåt, men ganska svagt pga Viscokopplingens funktion.
Bilen skulle i det scenariot bli svagt bakhjulsdriven, och inget alls fram.
Så andra framhjulet skulle inte kunna slira.
Isf ska du ha brusten knut, som på något vis kopplas ihop mekanisk tillfälligt ibland, men det känns extremt långsökt.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.