Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
#1286812
Hej,

Köpte en fin Volvo 855 Glt -97

Men jag tycker att den är lite konstig i tomgången. ;-)

Det ligger på ca 1100 varv och det känns som den går lite fett eller hur man ska beskriva det bäst.

Den går riktigt bra för övrigt inga ryckningar när jag kör.

Den går inte så ren på tomgång som jag känner igen ifrån andra Volvo 850/V70 jag har ägt innan.

Har bytt alla filter utom bränslefiltret och jag har satt i nya stift också ,men blev ingen skillnad tyvärr.

Har inte tagit ut några felkoder ännu .

Men tänkte om det är något ni känner igen sen innan så jag kan få några ledtrådar .

Mvh Peter.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1286851
ligger den stabilt på 1100 varv eller pendlar den? Är den stabil så känns det som att du har ett litet tjuvluftsläckage. Normal tomgång är ca 900.
Pendlar den så är det troligen ytterligare något som inte är 100%. Ta t ex en kik i fördelaren och på rotorn.
av pop
#1286867
Tack så mycket för svaret.

Den ligger stabilt på 1100 varv-,Den pendlar inget nämnvärt tycker.

Det känns nästan som en gammal Volvo 240 med choken fullt ute. :-D


Känns som den går fett i blandningen.,Är väldigt svårt att förklara bättre. :bored:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1287550
Förmodligen så tar den tjuvluft mellan insugsgrenröret och toppen. Prova att gå över där med lite startgas å se om motorvarvtalet ändrar sig, vissa bilar verkar inte bry sig om startgasen alls.
av pop
#1287707
Tack för svaret.

Detta ska jag absolut prova att göra, :-D

Om den läcker där som du säger är det svårt att fixa då?
Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]