Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Corner
#1286463
Hej på er alla. Har ett problem med strömmen på bilen. Det är så att när man tex ska dra upp elhissaen till sido rutan fram och den är i topp och man råkar "köra" någon sekund för länge så dippar allt vad ljus i fram på bilen och det spelar ingen roll om man kör i 110 km/h eller i 20 km/h. Samma är det om man spelar musik så att baslådan el slutsteget får jobba så blinkar veranda för******ade lampa fram i takt med basen. Följande är gjort bytt generator den laddar 13,87 till 13,98 ibland så är den uppe på 14,1-14,4. Men om man har ett varvtal på ca 2000 rmp så stannar inte värdet utan pendlar upp och ner. Samt gjort rent dom jordkablar/flätor som jag kan hitta/se. Någon som har någon tanke/idé eller vet felet så är jag idel öra. Ha en bra fredag
Användarvisningsbild
av Corner
#1286465
Corner skrev: fre 14 dec 2018, 15:05 Hej på er alla. Har ett problem med strömmen på bilen. Det är så när man tex ska dra upp elhissen till sido rutan fram och den är i topp och man råkar "köra" någon sekund för länge så dippar ljuset till uppskattningsvis till 50% i ljusstyrka så allt i ljusväg i fram även inne i bilen "går ner" i strömstyrka och det spelar ingen roll om man kör i 110 km/h eller i 20 km/h . Även om man spelar musik så att baslådan får jobba så blinkar veranda för******ade lampa fram i takt med basen. Följande är gjort: bytt generator men den laddar 13,87 till 13,98 och ibland så är den uppe på 14,1-14,4. Men om man har ett varvtal på ca 2000 rmp så stannar inte värdet utan pendlar upp och ner. Samt gjort rent dom jordkablar/flätor som jag kan hitta/se. Någon som har någon tanke/idé eller vet felet så är jag idel öra. Ha en bra fredag
av Rådlös
#1286489
Har du kollat batteriet? Även om generatorn ger spänning ut, så "fastnar" det inte i ett dåligt batteri. Det bästa är att mäta under belastning och det gör man enklast med en batteritestare. Större bensinstationer har en sådan, speciellt om dom säljer nya batterier. Men naturligtvis alla bilelektriker på större verkstäder och små enskilda har också sådant. Finns t.o.m. som hobbyvariant på Biltema för lite mer än en 500-lapp.
Användarvisningsbild
av Corner
#1286570
Köpte en sk batteri testare på biltema för 80 kr och enligt den så ska batteriet vara ok men det är nog inte mer än så heller. Men det beror ju på hur tillförlitlig den testaren är då. Men kan ett halv dåligt batterier ge dessa symtom som jag har? Hat mät batteriet efter 30 min körning och då visar det 12,4-5. Men det kanske inte säger så mycket om hur vida friskt batteriet är igentligen?.
av kebabpizza
#1286586
Riktiga testare belastar batteriet, den för 80 spänn gör inte det, alltså en ganska meningslös apparat imho.
Har du någon koll på hur gammalt batteriet är? Brukar finnas någon form av datum instansat på toppen.
av NilsO
#1286603
Men det är generatorn som ska hålla spänningen uppe, inte batteriet. Det här felet kan inte gärna bero på batteriet.

Man får felsöka efter spänningsfall med multimeter. Ett vanligt fel är att det blir glapp i klämman på pluspolen på batteriet. Då blir det också varmt – varma ledningar är en ledtråd. (Man ska vara lite försiktig när man känner efter, för de kan bli glödheta.)
Användarvisningsbild
av Corner
#1286626
Hur går man tillväga för att mäta om man har spänningsfall? Om det nu till förmodan skulle vara plus kabel som är boven i dramat är det bara att skära av den gamla och montera på en ny? Eller måste det vara en pressad? Sen får jag kolla om jag hittar någon datum stämpel på batteriet dock så har det inte varit några problem att starta då det har varit ca 10 minus här i några dagar i sträck. Men det kanske inte har någon som helst betydelse.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1286654
Ställ multimetern på volt och mät mellan batteriets plus och plus bak på generatorn med motorn igång. Det bör vara nära 0 eller runt 0,1 V. Alternativt kan du mäta spänningen på batteriet + och - med motorn igång och jämför med spänningen mellan + på generatorn och generatorns chassi, dessa värden ska vara i princip samma.

När jag hade en snabbkoppling på minuspolen på min 940 som ärjade så fattades 0,2 V på batteriet, men detta var tillräckligt för skapa många skumma fel. Som att bilen ville stanna när kylfläkten gick igång eller man blinkade med helljuset, eftersom generatorn fick stå för allt jobb.
Användarvisningsbild
av Corner
#1286658
Har nu mät mellan generatorns plus och batteriets + det pendla mellan 0,8-0,9 v. Sen så gjorde jag test nr 2 plus på generatorn och i metall höljet som jag antar är chassit där var det 13,94 v. Känns som om jag gjort fel någonstans om man ska gå efter din anvisning.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]