Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1286671
Jaha, jag var nog lite otydlig. Jag menade att du kunde mäta mellan generatorns plus och batteriets plus ELLER ta jämföra spänningen på generatorn med den över batteriet. Hur som helst verkar det som du bör se över pluskabeln mellan batteriet och generatorn samt batteriets jordning. Hur ser batteripolskorna ut?
av NilsO
#1286689
Corner skrev:Har nu mätt mellan generatorns plus och batteriets + det pendla mellan 0,8-0,9 v.
Vet inte riktigt hur ledningsdragningen ser ut på V70, men då tror jag att det är dålig kontakt någonstans mellan generator och batteri. (Och där ingår den ständigt misstänkta plus-polskon...)

Gör om samma mätning medan du ber någon annan att manövrera fönsterhissarna som du beskrev ovan. Om då värdet blir mycket större när fönsterhissarna ”tar i”, så säger det rätt säkert att felet ligger någonstans mellan generatorn och batteriet på plussidan.
Användarvisningsbild
av Corner
#1286705
Batteripolskorna är fina och rena. Har glömt att nämna att generatorn är bytt till en bättre begagnad (bildelsbasen) så det är den som sitter i bilen nu. Kan man ha sån otur att den man köpte också är trasig. Kolen var dock ganska ojämt slitna i den som sitter i nu. Och jag antar att det ända att testa om det är + kabeln är att byta den. Läste någonstans att det tydligen även kan vara jord fel men det fram gick inte mer än så. Blir snart tokig på det här. Hur lång tid tar det för plusen att bli varm om det är fel på den?

Batteri styrka på 12.1 efter vila är in[…]

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]

Det som händer är att den tvekar på[…]