Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nyppa
#1286313
Hej!

Jag har en S70 -98 som ABS-lampan lyser på ibland. Den är mer släkt en tänd. Den kan tändas och släckas när som helst. Ibland låter det lite precis innan det tänds. Ungefär som det låter när ABS-bromsarna går i fast ett svagare ljud. Det kan ibland även låta lite och sen försvinna utan att lampan tänds.

Jag lämnade in bilen och dom konstaterade felkod på höger bak ABS-sensor och nämnde att det var vanligt med den felkoden om ABS-styrenheten är trasig. Jag öppnade och lödde om styrenheten på alla "anslutningspinnar". Det blev inge bättre. Har efter det mätt upp alla ABS-sensorer från kontaktstycket till styrenheten. Alla låg på drygt 1000 ohm. Tog lös sensorn höger bak och gjorde rent den. Minns inte om jag kollade hur abs-ringen såg ut men jag blåste med kompressorn in i hålet som abs-sensorn sitter medans jag snurrade på hjulet några varv.

Jag har googlat och läst ganska många trådar och det verkar ju vara väldigt vanligt med ABS-styrenheten. Har eventuellt en på gång till bra pris. På min styrenhet har jag nr: 9162675. Måste det vara exakt samma nr för att det ska passa till min eller går det med andra?

Vad tror ni felet kan vara?
Någon som har nåt bra tips på hur jag kan felsöka?

Tack på förhand!!
Senast redigerad av 1 nyppa, redigerad totalt 0 gånger.
av LOB
#1286425
Sprickor pga kalllödning uppkommer på flera ställen i kretskortet än vid "anslutningpinnarna".
Lämna lödningen till proffs. T.ex Recar, de tar ca 700-800 kr för jobbet. Att köpa en styrenheten på skroten är en stor chansning då "fail rate" på dessa är 99% efter 20 år. Köp inte en som inte är "om-lödd" då den närmast garanterat kommer att fallera inom kort tid.
av nyppa
#1286501
Säger du det. Men jag har en på gång till ett bra pris så jag tror jag köper den endå. Frågan är bara om den passar till min. Den har nr: 9472650. Kommer från en V70 TDI.
Det finn ett till nr där jag har nr: 10.0946-0402.3 och den jag har på gång har nr: 10.0949-0402.3
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1287544
ABS-Styrenheten måste komma från en bil med liknande funktioner som din, Dvs Har du TRACS så måste du ta en ABS-styrenhet som också har det. Å Du måste ta en styrbox från årsmodell 97-98 dom senare är även can-buss inblandat i.
Jag lödde om min ABS-styrenhet, i den hade lödningarna spruckit där man sätter i kontaktstycket.
av volvo94
#1287876
Jag hade glappkontakt i skarven i skuffen,tryckte in ett stift lite o problemet var löst.
Har skrivit en länge förklaring i en annan tråd med "ABS problem".
av nyppa
#1316992
volvo94 skrev:Jag hade glappkontakt i skarven i skuffen,tryckte in ett stift lite o problemet var löst.
Har skrivit en länge förklaring i en annan tråd med "ABS problem".
Kan du länka till tråden, hittar den inte.

Har dock haft lös kontakterna i skuffen men såg inget konstigt där.

Kollade även högra abs-ringen idag och den såg fin ut.

Jag kopplade in en felkodsläsare och den visade att alla hjul gav samma hastighet när man är ute och kör.

Det måste ju vara något glappfel då antar jag, antingen i kabeln i sensorn HB eller styrboxen. Får ta en titt igen på kontakterna i skuffen.

Någon som har någon annan idé?
av LOB
#1317013
Det framkommer inte om du har monterat en "ny" styrenhet. Antingen har du inte åtgärdat problemet när du lödde styrenheten eller så har du monterat en styrenhet som är trasig.
av nyppa
#1317110
LOB skrev: fre 17 maj 2019, 19:59 Det framkommer inte om du har monterat en "ny" styrenhet. Antingen har du inte åtgärdat problemet när du lödde styrenheten eller så har du monterat en styrenhet som är trasig.
Nej jag har inte bytt. Jag lödde om alla stift till båda kontakterna när jag hade lös den.

Idag har jag varit och donat lite igen. Felkoden jag får är 3-1-4 Wheel sensor signal, right rear circuit fault. Raderar jag felkoden finns den endå kvar. Är jag ute och kör så har jag hastighet på sensorn höger bak medans ABS-lampan lyser.

Kan man dra slutsatsen att det är styrboxen då?

Norrland

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]