Sida 1 av 1

Remspännare till multirem 850 GLT 1992

Postat: tor 13 dec 2018, 12:24
av esså
Har bytt remspännare till en fungerande. Den gamla var så sliten i armlagringen att multiremmen spårade ur och hoppade av
hjulen.
Då jag är tekniskt nyfiken och gärna vill veta hur saker och ting fungerar, har jag delvis skruvat isär spännaren och ser att det ligger ett antal brickor och fjäderringar under täcklocket samt något lagermaterial som är söndersmulat i små kulor.
Någon som vet hur det ska se ut?? ( armlagringen verkar onödigt komplicerad för en lekman )

Re: Remspännare till multirem 850 GLT 1992

Postat: tor 13 dec 2018, 14:10
av TommyP86
Det ligger en plastskiva imellan de rörliga delarna, den slits där belastningen hamnar. Till slut lägger den sej längre och längre in på remmen.

Re: Remspännare till multirem 850 GLT 1992

Postat: tor 13 dec 2018, 17:06
av MickeM
Spännaren brukar skaka sönder när frihjulet i generatorns remskiva ger sig och blir stumt.
Men en 1992 kanske inte hade det frihjulet...

Re: Remspännare till multirem 850 GLT 1992

Postat: fre 14 dec 2018, 11:19
av esså
TommyP86 skrev: tor 13 dec 2018, 14:10 Det ligger en plastskiva imellan de rörliga delarna, den slits där belastningen hamnar. Till slut lägger den sej längre och längre in på remmen.
Tack för ditt svar
Uppenbarligen är det så som du skriver. Efter rengöring av brickorna kan jag se slitspår i metallen där de mötts utan plastbrickan. Tror du att volvo kan ha brickan som reservdel? ( Dim utv dia 68 mm, inv hål dia 30 mm, tj= ??, skulle tippa 22 mm)