Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av esså
#1286153
Har bytt remspännare till en fungerande. Den gamla var så sliten i armlagringen att multiremmen spårade ur och hoppade av
hjulen.
Då jag är tekniskt nyfiken och gärna vill veta hur saker och ting fungerar, har jag delvis skruvat isär spännaren och ser att det ligger ett antal brickor och fjäderringar under täcklocket samt något lagermaterial som är söndersmulat i små kulor.
Någon som vet hur det ska se ut?? ( armlagringen verkar onödigt komplicerad för en lekman )
#1286217
Spännaren brukar skaka sönder när frihjulet i generatorns remskiva ger sig och blir stumt.
Men en 1992 kanske inte hade det frihjulet...
#1286430
TommyP86 skrev: tor 13 dec 2018, 14:10 Det ligger en plastskiva imellan de rörliga delarna, den slits där belastningen hamnar. Till slut lägger den sej längre och längre in på remmen.
Tack för ditt svar
Uppenbarligen är det så som du skriver. Efter rengöring av brickorna kan jag se slitspår i metallen där de mötts utan plastbrickan. Tror du att volvo kan ha brickan som reservdel? ( Dim utv dia 68 mm, inv hål dia 30 mm, tj= ??, skulle tippa 22 mm)
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]