Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1284487
Tack för tipsen, era beskrivningar stämmer överens med vad min reparationshandbok säger. Om jag hittar rätt slang (den som går in i termostathuset?) kan jag testa känna på den imorn. Men annars chansar jag nog bara och köper en på mekonomen för 200kr eller vad det var, istället för att hålla på funktionstesta den, och ser om det blir skillnad. Halva priset på biltema men dessa skulle man tydligen undvika läste jag.
#1284593
Den utmärkta forumsanvändaren *pettson* förespråkade att man skulle prova nya termostater (kastrull och termometer) innan man monterade dem eftersom de tydligen ofta inte fungerar, eller bara fungerar halvdant. Jämfört med tiden det tar att byta ut dem en gång till är det såklart tidsbesparande att göra så.
#1285530
Nu är termostaten bytt och värmen är tillbaka! Det gick att se att den gamla hade fastnat i öppet läge. Även kylfläkten blev bra när värmen kom tillbaka.

Skaffade mig prylar för att koppla upp mig mot bilen och den larmade för fel på temperatursensor. Ett lite konstigt namn, för en orsak för larmet är att motorn är kallare än den förväntas vara och den föreslog själv att termostat skulle kunna vara en av tre orsaker. Som ni sa så gick antagligen fläkten konstant för säkerhets skull eftersom det eventuellt var fel på tempsensorn. Tack alla!
#1287547
Gissar att det sätts en felkod om inte motorn kommer upp i arbetstemperatur inom loppet av en viss tid baserat på temperatur utomhus.
Kylfläkten går som en säkerhetsåtgärd, man måste in å rensa felkoden för motortemperaturgivaren annars kommer den att gå oavsett om man sätter in en ny fungerande givare.
Gött iaf att problemet löste sig.
#1287559
Ja den beskrivningen stämmer in på vad det stod i Vida. Förutom det sista, om jag minns rätt är jag rätt säker på att fläkten blev bra när termostaten blev bytt, antagligen direkt när temperaturen steg enligt förväntan. Felkoden nollade jag först nån dag senare.

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]